완주군교육통합지원센터(센터장 임성희)는 5월 9일 로컬브랜드 본앤하이리에서 지역 멘토들과 함께 ‘2025 꼰머 사전간담회’를 열고 진로교육 콘텐츠 기획과 네트워크 구축을 위한 소통의 시간을 가졌다.
‘꼰머(꼰대+멘토)’로 불리는 이들은 각자의 성장 스토리를 바탕으로 청소년 진로교육에 참여하고 있으며, 이날 간담회에서는 추천도서 『나의 라임 오렌지 나무』를 매개로 성장 메시지를 나누고 상징적인 ‘레몬 나무 심기’ 활동도 진행됐다.
양인 미래교육정책연구원 소속 멘토는 “어린 시절의 나와 마주한 느낌이었다”며 “후배들에게 따뜻한 위로가 되길 바란다”고 말했다.
센터 관계자는 “스토리 기반 멘토링은 청소년과 진정성 있게 만나는 동시에 멘토 본인에게도 삶을 되돌아보는 계기가 된다”며 “이번 간담회를 통해 진로교육의 깊이를 더욱 확장해 나가겠다”고 밝혔다.
한편, 센터의 대표 진로 프로그램인 ‘어쩌다 꼰머의 듣보잡’은 2014년 ‘생활의 숨은 고수’로 시작해, 지역 어른들의 생애 이야기를 청소년 교육과 연계해 운영 중이며, 2020년부터 다양한 형태로 확대되고 있다.
Wanju County Education Integrated Support Center Holds Career Education Meeting with 'Knomer'
On May 9, the Wanju County Education Integrated Support Center (Director Lim Sung-hee) held a "2025 Career Mentoring Preliminary Meeting" at the Local Brand Bonan Highrie with local mentors to plan career education content and build networks through communication.
The individuals, called "Kkomer (Kkondae + Mentor)," participate in youth career education based on their own growth stories. During the meeting, they shared messages of growth through the recommended book "The Little Prince" and also engaged in symbolic activities like planting lemon trees.
A mentor from the Yangin Future Education Policy Research Institute expressed, "It felt like facing my childhood self," and said, "I hope to be a warm comfort to my juniors."
A center official stated, "Story-based mentoring serves as an opportunity for mentors to reflect on their own lives while meeting with youth sincerely," and added, "Through this meeting, we will further expand the depth of career education."
Meanwhile, the center's flagship career program, 'Accidental Kkomer's Hidden Masters,' which started in 2014 as 'Hidden Masters of Life,' connects the life stories of local adults with youth education and has been expanding in various forms since 2020.
뉴스로 배우는 영어
📝 Summary:
The Wanju County Education Integrated Support Center organized a "2025 Career Mentoring Preliminary Meeting" with local mentors to plan career education content and establish networks through communication. Mentors, known as "Kkomer," shared their growth stories, discussed a recommended book, "The Little Prince," and took part in activities like planting lemon trees. The program aims to provide story-based mentoring to help mentors reflect on their lives and expand career education opportunities.
🗣️ Natural Korean Translation:
완주군 교육통합지원센터(임성희 소장)는 지역 멘토들과 함께 "2025년 직업 멘토링 예비회의"를 개최하여 직업 교육 콘텐츠를 계획하고 소통을 통해 네트워크를 구축했습니다. "꼬메르(Kkondae + Mentor)"라고 불리는 개인들은 자신들의 성장 이야기를 바탕으로 청소년 직업 교육에 참여했습니다. 이들은 '어린 왕자'를 추천하는 책을 통해 성장의 메시지를 공유하고 레몬 나무를 심는 등 상징적인 활동에 참여했습니다. 이 프로그램은 멘토들이 자신의 삶을 반성하고 직업 교육 기회를 확장하기 위한 이야기 중심 멘토링을 제공하는 것을 목표로 합니다.
❓ Comprehension Questions:
1. What was the purpose of the "2025 Career Mentoring Preliminary Meeting"?
그 "2025년 직업 멘토링 예비회의"의 목적은 무엇이었습니까?
2. How do mentors participate in youth career education according to the article?
기사에 따르면 멘토들은 어떻게 청소년 직업 교육에 참여하나요?
3. What is the significance of story-based mentoring mentioned in the article?
기사에서 언급된 이야기 중심 멘토링의 의미는 무엇인가요?
💡 Vocabulary Learning:
1. integrated / 통합된 / adjective
- Combined or unified into a whole.
- 다양한 부분이 하나로 통합되거나 통일된 것.
- The company implemented an integrated system for better efficiency.
- 회사는 더 나은 효율성을 위해 통합 시스템을 도입했다.
2. preliminary / 예비의 / adjective
- Preparatory or introductory.
- 준비나 소개를 위한 것.
- They conducted a preliminary study before starting the project.
- 그들은 프로젝트를 시작하기 전에 예비 연구를 진행했다.
3. symbolic / 상징적인 / adjective
- Representing something else through association or resemblance.
- 연상이나 유사성을 통해 무언가를 나타내는.
- The dove is often seen as a symbolic representation of peace.
- 비둘기는 종종 평화의 상징적 표현으로 보인다.
4. expand / 확장하다 / verb
- To make something larger or more extensive.
- 무엇을 더 크거나 더 넓게 만드는.
- The company plans to expand its operations to new markets.
- 회사는 사업을 새로운 시장으로 확장하기로 계획했다.
5. flagship / 주력의 / adjective
- Most important or prominent.
- 가장 중요하거나 두드러진.
- The flagship product of the company is known for its quality.
- 회사의 주력 제품은 품질로 유명하다.