IMG-LOGO
최종편집: 2025-05-27 10:37:18

[권혁선 칼럼] 전북형 예담학교의 설립을 바란다


... 편집부 (2025-05-26 00:16:15)

IMG
권혁선 (한국중등수석교사회)

최근 전북지역 중등수석교사들과 함께 대구로 연수를 다녀왔다. 대구는 정치적으로는 보수적인 이미지가 강하지만, 교육 분야만 놓고 보면 전혀 보수적이지 않다. 오히려 전북이 더 보수적인 교육 행태를 보이고 있다는 생각이 들었다.

대구 교육에서 가장 많이 회자되는 키워드는 단연 ‘IB’이다. IB(국제 바칼로레아) 교육은 2022 개정 교육과정과 상호 보완적인 관계에 있다. 우리는 이번 연수를 통해 IB의 개념기반 탐구학습에 대해 심도 있게 이해하고, IB 학교와 일반 학교 간의 간극을 줄이기 위한 대구 미래학교의 논·서술형 평가 사례도 함께 살펴보았다. 이러한 노력은 2022 교육과정의 성취기준과도 잘 맞닿아 있다. 전북 역시 공교육 기반 위에서 IB 도입에 대한 구체적인 노력을 더했으면 하는 아쉬움이 남는다.



하지만 대구의 교육은 IB나 논술형 평가만이 전부는 아니다. 수성구처럼 여전히 수능 중심의 교육이 이뤄지는 곳도 있다. 해마다 전국 수석들이 대구에서 많이 나오는 이유다. 그러나 대구 교육에서 눈에 띄는 점은 바로 이 ‘다양성’이다. 그리고 교육에서의 다양성은 진보의 핵심이다.

가장 아쉬운 점은, 이번 연수에서 대구 교육의 다양성을 상징하는 ‘예담학교’를 직접 방문하지 못한 것이다. 예담학교는 전국 최초의 공립 예술 위탁교육 전담학교로, 고등학교 2~3학년 학생 중 예술계 진학을 희망하는 학생들을 대상으로 맞춤형 교육을 제공하고 있다. 클래식, 뮤지컬, 실용음악, 디자인, 회화, 애니메이션 등 다양한 전공이 가능하며, 실기 중심의 레슨 수업이 무료로 제공된다. 매년 80% 이상의 학생이 예술계 대학에 진학할 정도로 성과도 뛰어나다.

특히 주목할 점은, 일반고 1학년에 진학했지만 자신의 진로나 적성과 맞지 않아 고민하던 학생들이 2학년부터 예담학교에 위탁되어 다시 예술교육을 받을 수 있다는 점이다. 고교학점제 시대에 예술 특목고 진학이 어려운 학생들에게 예담학교는 또 한 번의 기회를 제공하는, 매우 의미 있는 학교다.

예체능 학생 중에서는 특히 수학 등 기초 교과에서 어려움을 겪는 경우가 많다. 이런 학생들에게 ‘최소 성취 보장제’는 오히려 부담이 될 수 있다. 1학년 때는 가까스로 진급하더라도, 2~3학년에는 일반 학생들과 같은 방식으로 영어와 수학을 배우며 더 큰 어려움을 겪게 된다. 결국 이들에게는 예술 중심의 특별한 교육과정이 반드시 필요하다. 그것이야말로 공교육이 책임지는 교육이며, 모든 학생에게 맞춤형 교육 기회를 제공하는 길이다.

이번 연수에서 예담학교를 직접 가보지 못한 것이 못내 아쉽다. 그러나 그만큼 전북에도 ‘전북형 예담학교’가 하루 빨리 세워지기를 간절히 바라는 마음을 정리해 본다. 교육의 다양성을 포용할 수 있을 때, 비로소 학생도, 교사도 행복한 전북 교육이 실현될 수 있을 것이다.

[Column by Kwon Hyuk-sun] Hoping for the Establishment of a Jeonbuk-style Ye-dam School

Kwon Hyeok-seon (President of the Korean Association of Secondary School Teachers)

Recently, I went on a training trip to Daegu with secondary school teachers from Jeonbuk province. Daegu has a strong conservative image politically, but when it comes to education, it is not conservative at all. In fact, I felt that Jeonbuk shows more conservative educational practices.

The most highlighted keyword in Daegu education is undoubtedly 'IB.' IB (International Baccalaureate) education is complementary to the revised 2022 curriculum. Through this training, we deeply understood the concept-based inquiry learning of IB and also examined the case of Daegu Future School's essay-type assessment to bridge the gap between IB schools and regular schools. Such efforts align well with the achievement standards of the 2022 curriculum. I can't help but feel regret that Jeonbuk has not put more concrete efforts into introducing IB on the basis of public education.

However, education in Daegu is not just about IB or essay-type assessments. There are still places like Suseong-gu where education centered around the college entrance exam (Suneung) is conducted. This is why many top students come from Daegu every year. But what stands out in Daegu education is the 'diversity.' Diversity in education is the core of progressiveness.

The most regrettable part is that we couldn't visit 'Yedam School,' which symbolizes the diversity of education in Daegu, during this training. Yedam School is the first public arts entrusted education school in the country, providing tailored education for students in the 2nd and 3rd grade of high school who aspire to enter the arts field. Various majors such as classical music, musicals, practical music, design, painting, animation are available, and practical lesson classes are provided free of charge. The school has excellent results, with over 80% of students entering arts universities every year.

Of particular note is that students who entered regular high schools in the 1st grade but were struggling with their career choices and aptitudes can be entrusted to Yedam School from the 2nd grade to receive arts education again. In the era of high school credit system where it is difficult for students struggling in basic subjects like math among arts and physical education students, Yedam School provides another opportunity, making it a very meaningful school.

Especially among arts and physical education students, many face difficulties in basic subjects like math. For these students, the 'minimum achievement guarantee system' can be burdensome. Even if they barely pass in the 1st grade, they face greater difficulties learning English and math in the same way as regular students in the 2nd and 3rd grades. Ultimately, these students need a special education program centered around the arts. This is the path that public education should take, providing tailored educational opportunities for all students.

It is truly regrettable that we could not visit Yedam School during this training. However, I sincerely hope that a 'Jeonbuk-style Yedam School' will be established as soon as possible in Jeonbuk. When we embrace the diversity of education, both students and teachers can achieve happiness in Jeonbuk education.

뉴스로 배우는 영어

📝 Summary:
Kwon Hyeok-seon, the President of the Korean Association of Secondary School Teachers, visited Daegu for a training trip with teachers from Jeonbuk province. He found that although Daegu has a conservative political image, its education system is progressive, especially with a focus on IB (International Baccalaureate) education and diversity. He expressed regret that Jeonbuk has not made similar efforts in introducing IB education.

🗣️ 자세한 내용:
한국 중등교사협회장인 권혁선은 최근 전북 지역의 중학교 교사들과 대구로 교육 연수 여행을 다녀왔습니다. 대구는 보수적인 정치적 이미지를 가졌지만, 교육에 있어서는 보수적이지 않다는 것을 느꼈습니다. 특히 대구 교육에서는 IB 교육과 다양성이 강조되며, 전북이 IB 교육을 소개하는 데 더 많은 노력을 기울이지 않은 점에 대해 유감을 표현했습니다.

❓ Comprehension Questions:
1. What is the main focus of education in Daegu according to the article?
대구 교육의 주요 초점은 무엇입니까?
2. Why does the author express regret about Jeonbuk's efforts in introducing IB education?
저자가 전북이 IB 교육을 소개하는 데 대해 유감을 표현한 이유는 무엇인가요?
3. What type of school is Yedam School in Daegu, and what makes it unique?
대구의 예담학교는 어떤 유형의 학교이며, 어떤 점에서 독특한가요?

💡 Vocabulary Learning:
1. conservative / 보수적인 / adjective
- Favoring traditional views and values, tending to oppose change or innovation.
- 보수적인 견해와 가치를 선호하며, 변화나 혁신에 반대하는 경향이 있는.
- Example: His conservative beliefs made it hard for him to accept new ideas.
- 그의 보수적인 신념으로 새로운 아이디어를 받아들이기 어려웠다.
2. diversity / 다양성 / noun
- The state of being diverse; variety.
- 다양한 것이 있는 상태; 다양성.
- Example: The school promotes diversity by celebrating different cultures.
- 학교는 다양한 문화를 축하함으로써 다양성을 촉진한다.
3. entrusted / 맡기다 / verb
- To assign the responsibility for doing something to someone.
- 누군가에게 무언가를 하는 책임을 맡기다.
- Example: Parents entrusted their children to the care of the babysitter.
- 부모님들이 아이들을 베이비시터에게 맡겼다.
4. struggling / 고군분투하는 / adjective
- Having difficulty or making a great effort to do something.
- 어려움을 겪거나 무언가를 위해 큰 노력을 기울이는.
- Example: The students were struggling to understand the complex math problem.
- 학생들은 복잡한 수학 문제를 이해하기 위해 고군분투했다.
5. tailored / 맞춤형 / adjective
- Made or fitted for a particular need or purpose.
- 특정한 필요나 목적에 맞춰 만들어진.
- Example: The company offers tailored solutions to meet each client's unique requirements.
- 회사는 각 고객의 고유한 요구 사항을 충족시키기 위해 맞춤형 솔루션을 제공한다.