IMG-LOGO
최종편집: 2025-06-12 01:07:48

새참교육 노병섭, 전북교육청에 “AI 디지털 교과서 해외 연수 즉각 중단” 촉구


... 임창현 (2025-06-11 09:32:39)

IMG
전북특별자치도교육청의 AI 디지털 교과서 도입 정책을 둘러싼 논란이 본격적으로 불거지고 있다. 지난 6월 9일, 감사원은 교육부의 AI 디지털 교과서 도입 과정에 대한 실지 감사에 착수했다. 이번 감사는 국회 본회의에서 더불어민주당 주도로 통과된 '감사원 감사요구안'에 따른 것으로, 과거 윤석열 정부의 핵심 교육 정책에 대한 첫 공식 검증이라는 점에서 주목을 받고 있다. 감사원은 특히 교과서 검정 절차의 투명성과 공정성, 그리고 정책 추진 과정에서 교사, 학부모, 교육 전문가들의 의견 수렴 과정을 중점적으로 점검할 예정이다.

윤석열 정부 당시의 교육부는 2025학년도부터 AI 디지털 교과서를 도입하겠다는 방침을 강력히 밀어붙이고 있다. 그러나 이 과정에서 교육 현장의 다양한 목소리가 무시되었다는 비판이 계속되고 있다. 국회 교육위원회는 "효과가 입증되지 않은 사업을 시민사회, 교사, 학부모, 학생들의 우려를 외면한 채 강행했다"고 지적했으며, 이번 감사의 주요 항목에 '의견 수렴 절차의 적정성'이 포함되었다.

이러한 상황에서 전북교육청 서거석 교육감은 과거 윤석열 정부의 정책을 전폭적으로 수용하며 AI 디지털 교과서 확대를 위한 '해외 연수 교사 선발' 계획을 각 학교에 공문으로 안내해 논란을 더욱 키우고 있다. 해당 연수는 실질적인 교사 역량 강화보다는 형식적인 예산 집행이라는 비판을 받고 있으며, 교육계 내부에서도 형식적인 연수보다는 실효성 있는 정책 검토가 우선되어야 한다는 목소리가 높다.

AI 디지털 교과서 도입이 학생들의 학습 품질에 부정적 영향을 미칠 수 있다는 국제 연구 결과도 주목받고 있다. UNESCO가 2023년에 발표한 'Technology in Education' 보고서는 디지털 기기의 과도한 사용이 학습 집중도 저하, 문해력 감소, 시력 문제, 정신 건강 악화 등을 초래할 수 있다고 경고했다. 또한 국제 학업성취도평가(PISA) 데이터를 분석한 여러 연구에서도 디지털 기술이 일정 수준 이상 사용될 경우 학생들의 학업 성취도에 부정적 영향을 미칠 수 있다는 결과가 제시된 바 있다.

해외 사례 중 대표적인 경우는 스웨덴이다. 스웨덴은 2022년까지 디지털 교과서와 태블릿 기반 수업을 전면 도입했으나, 이후 학습 효과 저하 문제로 인해 다시 기존의 물리적 교과서와 필기 중심 수업으로 되돌아갔다. 스웨덴 교육부는 교사와 교육 전문가들의 비판을 수용하여 학생들이 기초 학습 역량을 제대로 함양할 수 있는 환경으로 정책 방향을 전환했다.

이와 관련해 교육 시민단체인 '새길을 여는 참교육포럼'(대표 노병섭)은 6월 11일 성명서를 통해 전북교육청에 세 가지 요구사항을 제시했다. 첫째, AI 디지털 교과서 활성화를 위한 선심성 해외 연수 프로그램 즉각 중단, 둘째, 스웨덴 등 종이책 중심 교육으로 회귀한 국가들에 대한 심층 조사와 연구 진행, 셋째, 디지털 교과서 도입 여부 결정 전 교사, 학부모, 교육 전문가들과의 공론화 과정을 통한 투명하고 민주적인 논의를 요구했다.

참교육포럼은 "교육은 단순히 기술 도구에 의존하는 것이 아니라 학생과 교사의 상호작용을 통해 생동감 있게 이루어지는 과정"이라며, "일방적이고 졸속으로 추진된 정책은 철회되어야 하며, 학생 중심의 교육 환경 조성을 위한 진정성 있는 노력이 필요하다"고 강조했다.

Newly appointed education superintendent No Byeong-seop urges Jeonbuk Education Office to "Immediately halt overseas training on AI digital textbooks"

Controversy is intensifying over the policy of introducing AI digital textbooks by the Jeonbuk Special Self-Governing Province Office of Education. On June 9, the Board of Audit and Inspection (BAI) began a field audit of the Ministry of Education's process of introducing AI digital textbooks. This audit, initiated in accordance with the 'BAI Audit Request Bill' passed by the National Assembly, is drawing attention as the first official verification of the core education policy of the past government led by Yoon Suk-yeol. The BAI plans to focus particularly on the transparency and fairness of the textbook review process, as well as the process of gathering opinions from teachers, parents, and education experts.

During the Yoon Suk-yeol government, the Ministry of Education strongly pushed for the introduction of AI digital textbooks starting from the 2025 academic year. However, criticism continues that various voices from the educational field were ignored in this process. The National Assembly's Education Committee pointed out that the government "forced through a project that has not been proven effective, disregarding the concerns of civil society, teachers, parents, and students," and the audit this time includes the 'appropriateness of the opinion gathering process' as a key item.

In this context, Seo Geo-seok, the Superintendent of Jeonbuk Office of Education, is further fueling controversy by fully embracing the policies of the past Yoon Suk-yeol government and issuing a circular to each school guiding the selection of 'overseas training teachers' for the expansion of AI digital textbooks. This training is criticized for being more of a formal budget execution rather than a substantial enhancement of teachers' capabilities, and within the education sector, there is a growing voice that emphasizes the need for effective policy review over formal training.

International research results warning of the negative impact of introducing AI digital textbooks on students' learning quality are also gaining attention. The 'Technology in Education' report released by UNESCO in 2023 cautioned that excessive use of digital devices could lead to decreased learning concentration, reduced literacy, vision problems, and worsening mental health. Furthermore, several studies analyzing data from the Programme for International Student Assessment (PISA) have indicated that the use of digital technology above a certain level could have a negative impact on students' academic achievement.

One prominent overseas case is Sweden. Sweden had fully introduced digital textbooks and tablet-based classes until 2022, but due to issues of decreased learning effectiveness, they reverted back to traditional physical textbooks and writing-centered classes. The Swedish Ministry of Education changed its policy direction to create an environment where students can properly develop basic learning competencies by accepting criticisms from teachers and education experts.

In relation to this, the education civic group 'Chamgyo Education Forum' (Representative Noh Byeong-seop) presented three demands to the Jeonbuk Office of Education through a statement on June 11. Firstly, an immediate halt to the overseas training program for the activation of AI digital textbooks, secondly, in-depth investigation and research on countries that have reverted to paper-based education like Sweden, and thirdly, a transparent and democratic discussion with teachers, parents, and education experts through a public discourse process before deciding on the introduction of digital textbooks.

The Chamgyo Education Forum emphasized that education is a process that is carried out vibrantly through interaction between students and teachers, stating that "policies driven unilaterally and hastily should be withdrawn, and sincere efforts are needed to create a student-centered educational environment."

뉴스로 배우는 영어

📝 Summary:
Controversy is growing over the introduction of AI digital textbooks in Jeonbuk, with the Board of Audit and Inspection auditing the process. The Ministry of Education's push for AI textbooks is criticized for ignoring input from the education field. International research warns of negative impacts on student learning quality.

🗣️ Korean Translation:
전북 특별자치도 교육청이 AI 디지털 교과서 도입 정책에 대한 논란이 높아지고 있으며, 교육부의 AI 디지털 교과서 도입 과정을 감사하는 감사원에 의해 감사가 시작되었습니다. 교육부의 AI 교과서 도입에 대한 강력한 추진은 교육계의 다양한 목소리가 무시되었다는 비판을 받고 있습니다. 국제적인 연구결과는 학생들의 학습 품질에 부정적인 영향을 줄 수 있다는 경고를 하고 있습니다.

❓ Comprehension Questions:
1. What is the Board of Audit and Inspection (BAI) auditing in relation to the Ministry of Education?
감사원이 교육부와 관련하여 무엇을 감사하고 있습니까?
2. Why is the Ministry of Education's push for AI digital textbooks being criticized?
왜 교육부의 AI 디지털 교과서 도입 추진이 비판을 받고 있습니까?
3. What are some negative impacts warned about in international research regarding AI digital textbooks?
AI 디지털 교과서에 대한 국제적인 연구에서 경고된 부정적인 영향은 무엇입니까?

💡 Vocabulary Learning:
1. Intensifying, 격렬한, verb
- Becoming stronger or more extreme
- 더욱 강해지거나 극단적으로 변하는 것
- The conflict between the two countries is intensifying.
- 두 나라 간의 갈등이 격렬해지고 있습니다.
2. Transparency, 투명성, noun
- The quality of being easy to see through or understand
- 보다 쉽게 파악하거나 이해할 수 있는 품질
- The company promised transparency in their operations.
- 그 회사는 운영에서 투명성을 약속했습니다.
3. Substantial, 실질적인, adjective
- Of considerable importance, size, or worth
- 상당한 중요성, 크기 또는 가치를 가진
- The company made a substantial profit this quarter.
- 그 회사는 이 분기에 상당한 이익을 올렸습니다.
4. Concentration, 집중력, noun
- The action or power of focusing one's attention or mental effort
- 주의나 정신적 노력을 집중하는 행위 또는 능력
- She had trouble maintaining concentration during the long lecture.
- 그녀는 긴 강의 동안 집중을 유지하는 데 어려움을 겪었습니다.
5. Vibrantly, 활기차게, adverb
- In a way that is full of energy and enthusiasm
- 에너지와 열정이 넘치는 방식으로
- The city's streets were vibrantly alive with music and laughter.
- 그 도시의 거리는 음악과 웃음으로 활기차게 살아있었습니다.