완주군교육통합지원센터(센터장 임성희)는 지난 15일 가족문화교육원에서 ‘2025 매개자 되어가기’ 기초 교육 매개자 양성과정을 시작으로 본격적인 운영에 들어갔다. 이번 교육과정은 오는 7월 29일까지 매주 화·목요일 총 5회에 걸쳐 진행되며, 완주군 내 거주 주민, 학부모, 관내 활동 강사 및 교육에 관심 있는 지역 주민을 대상으로 한다.
이번 양성과정은 마을교육공동체 활성화와 지역 교육 생태계 조성을 위한 전문 매개자 육성을 목표로 기획되었으며, 의사소통 도구 기반의 실천 중심 프로젝트 교육과정으로 구성됐다. 참여자들은 모둠 활동을 통해 교육 콘텐츠를 직접 기획하고 실행하는 과정을 경험하게 되며, 학교와 지역을 연결하는 매개자로서의 역량을 키우게 된다.
교육은 ▲오리엔테이션 및 의사소통 도구 실습 ▲주제 구상 및 모둠별 프로젝트 계획 수립 ▲콘텐츠 제작 및 실행 ▲선배 매개자 사례 공유 ▲최종 성찰과 수료식으로 구성되어 있다. 특히, 기존 교육에 참여해 실제 학교 현장에서 활동 중인 선배 매개자들이 직접 참여하여, 교육 현장의 실제 경험을 생생하게 전달할 예정이다.
교육에 참여한 한 주민(40대, 학부모)은 “막연했던 매개자라는 개념이 활동을 통해 구체화되었고, 지역 안에서 교육적 역할을 할 수 있다는 가능성을 확인할 수 있었다”며, “혼자가 아닌 함께 배우고 성장한다는 점이 무엇보다 인상 깊었다”고 소감을 전했다.
교육에 함께한 강사 A씨는 “참여자들이 처음에는 어색해했지만, 서로 이야기 나누고 아이디어를 실현해 가는 과정에서 점차 자신감을 얻고 있었다”며, “이번 교육이 지역 주민들이 주체가 되어 교육을 만들어가는 의미 있는 시작이 되길 바란다”고 전했다.
Wanju County Education Integration Support Center Begins Full Operation of 'Becoming a Mediator by 2025'
Wanju County Education Integrated Support Center (Director Lim Sung-hee) officially began its operations with the start of the "2025 Becoming a Mediator" basic education mediator training program at the Family Culture Education Center on the 15th. This education program will run until July 29th, with sessions held every Tuesday and Thursday for a total of 5 sessions, targeting residents of Wanju County, parents, local activity instructors, and community members interested in education.
The training program was planned with the goal of fostering professional mediators for activating village education communities and creating a local educational ecosystem. It is structured as a project-based education course centered on communication tools. Participants will experience planning and executing educational content through group activities, enhancing their abilities as mediators connecting schools and communities.
The education program consists of an orientation and communication tool practice, theme conceptualization and group project planning, content creation and execution, sharing of senior mediator cases, and final reflection and graduation ceremony. Particularly, senior mediators who have participated in previous education programs and are actively engaged in school activities will directly participate to vividly convey their real experiences from the education field.
One resident in their 40s who participated in the education program as a parent said, "The vague concept of a mediator became concrete through activities, and I could confirm the possibility of playing an educational role within the community," and expressed, "The most impressive aspect was learning and growing together, not alone."
Instructor A, who participated in the education program, said, "At first, participants were awkward, but as they shared stories and realized ideas, they gradually gained confidence," and added, "I hope this education will be a meaningful start for local residents to take the lead in creating education."
뉴스로 배우는 영어
📝 Brief Summary:
The Wanju County Education Integrated Support Center started a training program called "2025 Becoming a Mediator" to train professional mediators for village education communities. The program focuses on communication tools and project-based education to connect schools and communities.
🗣️ Natural Korean Translation:
완주군 교육통합지원센터가 '2025 중재자로 성장하기' 기본 교육 중재자 양성 프로그램을 시작했습니다. 이 교육 프로그램은 통신 도구에 중점을 둔 프로젝트 중심 교육으로 학교와 지역 사회를 연결하는 중재자를 양성하는 것을 목표로 합니다.
❓ Comprehension Questions:
1. What is the goal of the training program at the Wanju County Education Integrated Support Center?
교육통합지원센터의 훈련 프로그램의 목표는 무엇인가요?
2. Who are the target participants of the education program?
이 교육 프로그램의 대상 참가자는 누구인가요?
3. How do participants enhance their abilities as mediators in the program?
참가자들은 프로그램에서 어떻게 중재자로서 능력을 향상시키나요?
💡 Vocabulary Learning:
1. foster (v.) - 촉진하다
- To foster professional mediators, the program provides training in communication tools.
- 프로 중재자를 육성하기 위해, 이 프로그램은 통신 도구에 대한 교육을 제공합니다.
2. execute (v.) - 실행하다
- Participants will experience planning and executing educational content through group activities.
- 참가자들은 그룹 활동을 통해 교육 콘텐츠를 계획하고 실행하는 경험을 할 것입니다.
3. conceptualization (n.) - 개념화
- The program includes theme conceptualization and group project planning.
- 이 프로그램에는 주제 개념화와 그룹 프로젝트 계획이 포함되어 있습니다.
4. reflection (n.) - 반성
- The final part of the program involves reflection and a graduation ceremony.
- 프로그램의 마지막 부분은 반성과 졸업식이 포함됩니다.
5. engage (v.) - 관여하다
- Senior mediators who are actively engaged in school activities will participate in the program.
- 학교 활동에 적극적으로 참여하는 고급 중재자들이 프로그램에 참여할 것입니다.