2026년 다가오는 전북교육감 선거를 앞두고 '서거석 계승이냐, 김승환 계승이냐', '교사 출신이냐, 교수 출신이냐'는 식의 낡은 프레임이 다시 고개를 들고 있다. 그러나 이러한 구도는 교육의 본질을 흐리는 정치놀음일 뿐, 전북교육이 진정으로 나아가야 할 방향과는 거리가 멀다.
교육감 선거는 특정 인물의 명맥을 잇는 자리를 정하는 자리가 아니다. 과거의 누군가를 계승하는 사람이 아닌, 새로운 시대를 선도할 사람을 찾는 것이 중요하다. ‘계승’이라는 말로 후보를 규정짓는 순간, 전북교육은 그 자리에서 멈춰 선다. ‘누구의 사람인가’라는 정체성 싸움에 갇혀 있는 동안, 정작 '무엇을 어떻게 할 사람인가'에 대한 검증은 뒷전이 된다.
지금 전북교육이 당장 해결해야 할 과제는 분명하다. 코로나 이후 심화된 학력격차를 해소하고, 초등학교 현장에서 불거지는 교사-학부모-학생 간의 갈등을 조정할 수 있는 리더십이 필요하다. 초등의 갈등 구조에서 학생들이 진학하며 중등, 고등으로 고스란히 이어지는 상황을 맞이해야 되는 현실은 어둡기만 하다.
이러한 상황에서 일부 세력은 교사 집단 내부에 학부모와 학생 인권에 대한 적대감을 키우고, 혐오와 배척의 분위기를 조장하고 있다. 이들은 교사를 자기 성찰과 공동체의 주체가 아닌, 서발턴화된 폐쇄된 피해자 집단으로 왜곡하며 극단적인 대립 구도를 부추긴다. 초등학교 교사들을 왜곡된 정체성으로 몰아가며 결국 현장을 더 큰 혼란으로 몰아넣는 것이다.
이런 흐름에 교육계가 침묵하거나 방조한다면, 전북교육의 미래는 더욱 어두워질 수밖에 없다. 지금 필요한 것은 이와 같은 분열과 혐오를 조장하는 세력에 단호히 맞서고, 절대로 손잡지 않겠다는 분명한 의지와 실천을 가진 교육감이다. 교사들의 권위는 배타성이 아니라 신뢰와 상호이해에서 비롯되어야 하며, 그 균형을 지켜낼 수 있는 인물이 전북교육을 맡아야 한다.
더 나아가 본선 출마 의지도 없이 스스로를 '출마 예정자'라 포장하며 언론 노출을 이용해 이름을 알리는 행태 역시 단호히 경계해야 한다. 전북교육을 개인 정치의 무대로 전락시키는 이들은 선거판을 흐릴 뿐 아니라, 교육의 공공성을 훼손하는 데 일조하고 있다.
지금 전북교육에 필요한 것은 정치적 프레임을 넘어선 진지한 성찰과 대안의 모색이다. 출신 이력보다 중요한 것은 지금 이 시점에 학생, 학부모, 교사, 지역사회가 직면한 교육 현실을 꿰뚫고, 이를 바꿔낼 수 있는 실천 역량이다. 과거의 업적을 등에 업고 이름값만 내세우는 후보가 아니라, 교육의 본질을 말하고 실현할 수 있는 새로운 인물이어야 한다.
교육은 시대와 함께 진화해야 한다. 낡은 프레임에 기대어 정치를 하려는 이들에게서 전북교육의 미래를 찾을 수는 없다. 지금 필요한 것은 ‘계승자’가 아니라 ‘변화의 주체’다. 전북의 유권자들이라면, 누구의 이름이 아니라 어떤 교육을 만들 것인가에 집중해 진짜 교육감을 선택해야 한다.
In the superintendent election, the future of Jeonbuk education cannot be responsible for frame politics
As the 2026 North Jeolla Province Superintendent of Education election approaches, the old frame of 'Seo Geoseok succession or Kim Seung-hwan succession', 'teacher background or professor background' is once again resurfacing. However, such a dichotomy only clouds the essence of education with political games, distancing itself from the direction that North Jeolla education truly needs to move towards.
The Superintendent of Education election is not about continuing the lineage of a specific individual. It is important to find someone who will lead in the new era, rather than someone who continues the past. The moment a candidate is defined by the word 'succession', North Jeolla education stops at that point. While trapped in the identity struggle of 'whose person are you', the validation of 'what and how will you do' is pushed to the background.
The tasks that North Jeolla education must address immediately are clear. It requires leadership to resolve the deepening academic achievement gap post-COVID-19, and to mediate the conflicts arising among teachers, parents, and students at elementary school sites. The reality of students transitioning from elementary to middle and high school amidst conflict structures at the elementary level is only growing darker.
In this situation, some factions are fueling hostility towards parents and students' rights within the teacher group, fostering an atmosphere of hatred and rejection. They distort teachers into a victimized group detached from self-reflection and community, inciting extreme opposition. By pushing elementary school teachers into distorted identities, they ultimately plunge the field into greater chaos.
If the education sector remains silent or aids this trend, the future of North Jeolla education will only darken further. What is needed now is a Superintendent of Education with a clear determination and practice to firmly oppose forces that fuel such divisions and hatred, refusing to join hands with them. The authority of teachers should stem from trust and mutual understanding, not exclusivity, and an individual capable of maintaining this balance should take charge of North Jeolla education.
Furthermore, behaviors where individuals package themselves as 'potential candidates' without any intention of running in the actual election, using media exposure to gain recognition, should also be strongly cautioned against. Those who turn North Jeolla education into a stage for personal politics not only cloud the election platform but also contribute to undermining the public nature of education.
What North Jeolla education needs now is a serious reflection and exploration of alternatives that go beyond political frames. More important than one's background is the practical capacity to see through the current educational reality faced by students, parents, teachers, and the local community at this moment and change it. Instead of candidates who ride on past achievements and merely boast their names, North Jeolla needs new individuals who can articulate and realize the essence of education.
Education must evolve with the times. The future of North Jeolla education cannot be found in those who rely on old frames to engage in politics. What is needed now is not a 'successor' but an 'agent of change'. If you are a voter in North Jeolla, focus on what kind of education will be created, not whose name it is, and choose the real Superintendent of Education.
뉴스로 배우는 영어
📝 Brief Summary:
The upcoming 2026 North Jeolla Province Superintendent of Education election is being overshadowed by old political debates about succession and background. The focus should be on finding a leader for the future of education, not continuing past traditions or identities.
🗣️ Natural Korean Translation:
2026년 북전라도 교육감 선거가 다가오면서, '서거석 계승 또는 김승환 계승', '교사 출신 또는 교수 출신'과 같은 과거의 논쟁이 다시 떠오르고 있습니다. 그러나 이러한 이분법은 정치적 놀이로 교육의 본질을 흐리게 하고 북전라 교육이 진정으로 나아가야 할 방향에서 멀어지게 합니다.
❓ Comprehension Questions:
1. What are the main issues surrounding the 2026 North Jeolla Province Superintendent of Education election?
2026년 북전라도 교육감 선거를 둘러싼 주요 이슈는 무엇입니까?
2. Why does the article emphasize the importance of finding a leader for the future of education?
기사가 교육의 미래를 위한 지도자를 찾는 중요성을 강조하는 이유는 무엇입니까?
3. What is the danger of focusing on past traditions and identities in the education sector?
교육 분야에서 과거 전통과 정체성에 초점을 맞출 때의 위험성은 무엇입니까?
💡 Vocabulary Learning:
- succession (계승, noun): the action of inheriting a title or office.
계승은 직위나 제목을 상속받는 행위입니다.
- dichotomy (이분법, noun): a division or contrast between two things that are represented as being opposed or entirely different.
이분법은 대립되거나 완전히 다른 것으로 표현되는 두 가지 사이의 분할 또는 대조입니다.
- validation (타당성, noun): recognition or affirmation that something is valid or worthwhile.
타당성은 무엇인가가 유효하거나 가치 있는 것으로 인정되거나 확증되는 것입니다.
- inciting (선동하는, verb): encouraging or stirring up violent or unlawful behavior.
선동은 폭력적이거나 불법적인 행동을 격려하거나 자극하는 것입니다.
- undermine (약화시키다, verb): to weaken or sabotage something, especially someone's efforts or authority.
약화시키다는 무언가를 약화하거나 파괴하는 것을 의미하며, 특히 누군가의 노력이나 권위를 약화시키는 것을 말합니다.
Please let me know if you need further assistance with this study guide!