전북교육청이 8일 전주 청동북카페에서 교원·학생·학부모가 함께하는 ‘고교학점제 정책 간담회’를 열고 현장 의견을 수렴했다.
전주중앙여고, 서림고, 무주고, 전주대사범대학부설고 교원과 학생·학부모 대표가 참석해 운영상 어려움과 개선 방안을 논의했다. 주요 안건은 고교학점제 운영의 어려움, 학교 간 협력체제 구축, 학생 선택권 확대 등이었다.
교원들은 나이스 출결관리, 최소 성취수준 보장지도, 공강시간 학생 관리, 생활기록부 기재 과다 등을 어려움으로 꼽았다. 한 학생은 “배우고 싶은 과목을 선택할 수 있어 수업이 더 재미있고, 앞으로 더 다양한 과목이 개설되면 좋겠다”고 말했다. 한 학부모는 “아이 스스로 과목을 선택하고 책임감 있게 공부하는 모습을 보면서 자기주도적 학습 태도가 향상되는 것을 느낀다”며 “학부모도 제도에 대한 이해를 넓힐 수 있도록 지속적인 안내와 소통이 필요하다”고 제안했다.
Jeonbuk Education Office Holds Field Meeting to Settle High School Credit System
On the 8th, the Jeonbuk Provincial Office of Education held a policy discussion meeting on the high school credit system at the Cheongdongbuk Cafe in Jeonju, where teachers, students, and parents gathered to share their opinions.
Teachers and representatives of students and parents from Jeonju Central High School, Seorim High School, Muju High School, and Jeonju National University of Education Affiliated High School attended the meeting to discuss operational difficulties and improvement measures. The main agenda items included the challenges in operating the high school credit system, establishing a cooperative system among schools, and expanding student choice rights.
Teachers identified difficulties such as managing attendance through the NICE system, ensuring a minimum level of achievement guidance, managing students during free periods, and excessive entries in the student record book. A student mentioned, "Being able to choose the subjects I want to learn makes classes more enjoyable, and I hope more diverse subjects will be offered in the future." A parent suggested, "Seeing my child choose subjects and study responsibly enhances their self-directed learning attitude," and emphasized the need for continuous guidance and communication to broaden parents' understanding of the system.
뉴스로 배우는 영어
📝 Summary:
The Jeonbuk Provincial Office of Education organized a meeting at Cheongdongbuk Cafe in Jeonju to discuss the high school credit system. Teachers, students, and parents from various schools attended to address challenges and propose improvements for the system.
🗣️ Natural Korean Translation:
전북도교육청은 전주 청동북 카페에서 고등학교 학점제도에 대한 정책토론회를 개최했습니다. 다양한 학교의 교사, 학생 및 학부모들이 시스템의 어려움을 해결하고 개선안을 제안하기 위해 참석했습니다.
❓ Comprehension Questions:
1. What was the main purpose of the policy discussion meeting at Cheongdongbuk Cafe?
정책토론회의 주요 목적은 무엇이었습니까?
2. What were some of the challenges identified by teachers regarding the high school credit system?
교사들이 고등학교 학점제도에 대해 지적한 어려움은 무엇이 있었습니까?
3. According to the article, what suggestions were made by a student and a parent to improve the system?
기사에 따르면, 어떤 제안이 학생과 학부모로부터 나왔습니까?
💡 Vocabulary Learning:
1. operational (운영상, adjective)
- relating to the way in which a system or organization works
- 시스템이나 조직이 작동하는 방식과 관련된
- The operational procedures of the company need to be updated regularly.
- 회사의 운영 절차는 정기적으로 업데이트되어야 합니다.
2. cooperative (협력적인, adjective)
- involving mutual assistance or teamwork
- 상호 지원 또는 팀워크를 포함한
- The cooperative effort between the two departments led to a successful project.
- 두 부서 사이의 협력은 성공적인 프로젝트로 이어졌다.
3. guidance (안내, noun)
- advice or information aimed at resolving a problem or difficulty
- 문제나 어려움 해결을 위해 제공되는 조언 또는 정보
- The counselor provided guidance on choosing the right career path.
- 상담사가 올바른 직업을 선택하는 데 대한 안내를 제공했다.
4. diverse (다양한, adjective)
- showing a great deal of variety; very different
- 매우 다양한; 매우 다른
- The university offers a diverse range of courses to cater to different interests.
- 대학은 다양한 관심사를 고려하여 다양한 과목을 제공합니다.
5. enhance (향상시키다, verb)
- to improve or increase the quality, value, or extent of something
- 어떤 것의 품질, 가치 또는 범위를 향상시키거나 증가시키는
- Regular exercise can enhance your overall well-being.
- 규칙적인 운동은 전반적인 건강을 향상시킬 수 있습니다.