IMG-LOGO
최종편집: 2025-10-03 11:32:57

EBS, 장애 이해 기반 ‘화상튜터링 활동 가이드’ 배포


... 전북장애인뉴스 제휴 (2025-09-29 01:27:42)

IMG
EBS(사장 김유열)가 장애 학생들을 위한 맞춤형 온라인 학습 환경을 조성하기 위해 ‘장애 이해 기반 활동 가이드’를 지난달 26일 배포했다.

이번 가이드는 멘토와 멘티가 화상튜터링 수업 현장에서 활용할 수 있도록 제작된 자료로, 현직 특수교사의 자문을 받아 특수교육 현장의 전문성을 반영했다.

화상튜터링은 사교육비 경감과 교육격차 해소를 위해 무료로 제공되는 개인 맞춤형 온라인 튜터링 서비스로, 장애 학생들도 참여하고 있다. EBS는 기존 활동 가이드에 더해 장애 유형별 지도 전략을 강화한 이번 자료를 추가 제작했다.

멘토용 가이드에는 장애 유형별 행동 특성 이해, 첫 수업 준비, 자료 활용법, 의사소통 및 피드백 전략 등이 구체적으로 담겨 있다. 특히 시각장애를 전맹과 약시로 구분해 지도 방법을 제시하는 등 세분화된 내용이 특징이다.

가이드를 활용한 멘토들도 긍정적인 반응을 보였다. 전남 소재 대학생 멘토는 “장애 유형을 세분화해 지도 방안을 알려줘 도움이 됐다”고 평가했으며, 대구 지역 멘토는 “장애 학생이 아니더라도 수업 방식 개선에 참고할 수 있어 유익했다”고 전했다.

EBS 관계자는 “이번 가이드가 장애 학생에게는 평등한 교육 기회를, 대학생 멘토와 비장애 학생들에게는 다양성 수용의 가치를 높이는 계기가 될 것”이라며 “앞으로도 현장 피드백을 반영해 지속적으로 개선해 나가겠다”고 밝혔다.

해당 가이드는 EBS 화상튜터링 공식 사이트 공지사항(tutoring.ebsoc.co.kr/cs/notice)에서 확인할 수 있다.

EBS Distributes 'Video Tutoring Activity Guide' Based on Understanding Disabilities

EBS (CEO Kim Yu-yeol) distributed the 'Disability Understanding-Based Activity Guide' on the 26th of last month to create a tailored online learning environment for students with disabilities.

This guide, created to be used by mentors and mentees in video tutoring sessions, reflects the expertise of current special education teachers after receiving their advice.

Video tutoring is a personalized online tutoring service provided for free to reduce private education costs and bridge educational disparities, with students with disabilities also participating. In addition to the existing activity guide, EBS has produced this new material that strengthens instructional strategies based on disability types.

The mentor guide includes specific information such as understanding behavioral characteristics based on disability types, preparing for the first class, utilizing materials, communication, and feedback strategies. Particularly, the guide features detailed content, such as differentiating teaching methods for total blindness and low vision.

Mentors who used the guide also showed positive responses. A college student mentor in South Jeolla evaluated, "It was helpful to be informed about instructional methods by differentiating disability types," while a mentor in Daegu stated, "It was beneficial as it could be referenced for improving teaching methods even for non-disabled students."

An EBS official stated, "This guide will serve as an opportunity to enhance equal educational opportunities for students with disabilities and raise awareness of diversity for college student mentors and non-disabled students," adding, "We will continue to reflect on field feedback and make continuous improvements in the future."

The guide can be accessed on the EBS video tutoring official website notice board (tutoring.ebsoc.co.kr/cs/notice).

뉴스로 배우는 영어

📝 Summary:
EBS distributed a guide to help create a better online learning environment for students with disabilities. The guide is designed for mentors and mentees in video tutoring sessions, incorporating advice from special education teachers to enhance instructional strategies based on disability types.

🗣️ Korean Translation:
EBS는 장애 학생들을 위한 온라인 학습 환경을 개선하기 위해 '장애 이해 기반 활동 안내서'를 배포했습니다. 이 안내서는 비디오 튜터링 세션에서 멘토와 멘티들이 사용할 수 있도록 설계되었으며, 특수 교육 교사들의 조언을 반영하여 장애 유형에 기반한 교육 전략을 강화합니다.

❓ Comprehension Questions:
1. What is the purpose of the 'Disability Understanding-Based Activity Guide' distributed by EBS?
그 '장애 이해 기반 활동 안내서'의 목적은 무엇인가요?
2. How does the guide aim to enhance instructional strategies in video tutoring sessions?
이 안내서는 어떻게 비디오 튜터링 세션에서 교육 전략을 강화하려고 하는가요?
3. What positive responses did the mentors have after using the guide?
멘토들은 이 안내서를 사용한 후 어떤 긍정적인 반응을 보였나요?

💡 Vocabulary Learning:
1. distribute (분배하다) - verb
- To give out something to a large number of people.
- 많은 사람들에게 무언가를 나눠주다.
- The organization distributed food to families in need.
- 그 단체는 도움이 필요한 가정에 음식을 분배했습니다.

2. tailored (맞춤형의) - adjective
- Made or changed to suit the needs of a particular person or situation.
- 특정 인물이나 상황의 요구에 맞게 만들거나 변경된.
- The company offers tailored solutions for each customer.
- 그 회사는 각 고객에게 맞춤형 솔루션을 제공합니다.

3. disparities (불평등) - noun
- Differences or inequalities, especially in terms of opportunities, treatment, or outcomes.
- 특히 기회, 대우 또는 결과에 관한 차이나 불평등.
- The study revealed disparities in access to healthcare between rich and poor neighborhoods.
- 그 연구는 부자와 가난한 지역 사이의 의료 서비스 접근에 대한 불평등을 드러냈습니다.

4. mentor (멘토) - noun
- An experienced and trusted advisor or guide, especially in a professional setting.
- 특히 전문적인 환경에서 경험이 많고 신뢰할 수 있는 조언자 또는 안내자.
- She sought advice from her mentor before making a career decision.
- 그녀는 직업 결정을 내리기 전에 멘토에게 조언을 구했습니다.

5. reflect (반영하다) - verb
- To think deeply or carefully about something.
- 무언가에 대해 깊이 생각하거나 신중히 고려하다.
- After the meeting, she took time to reflect on the feedback she received.
- 회의 후, 그녀는 받은 피드백에 대해 반성할 시간을 가졌습니다.