IMG-LOGO
최종편집: 2025-07-14 23:48:29

전북 수능 성적 중위권 하락…“교육 생태계 근본 위기, 대책 마련 시급”


... 임창현 (2025-07-01 11:39:27)

IMG
전북지역공동(대표 김학산) 교육위원회(위원장 박준)는 7월 1일 배포한 보도자료에서 2022년부터 2025년까지 4개년에 걸친 대학수학능력시험(수능) 성적을 분석한 결과, 전북 지역 학력 수준이 전반적으로 하락하고 있으며, 특히 중위권 학생층의 붕괴가 심각한 상태라고 밝혔다. 이는 단순한 성적 저하를 넘어 전북 교육의 지속가능성 자체를 위협하는 구조적 위기로, 교육계 전반의 근본적 대응이 필요하다는 경고다.

전북지역공동이 발표한 자료 따르면, 이번 분석은 권혁선 정책자문(한국중등수석교사회 회장)이 한국교육과정평가원이 공개한 지역별 수능 성적 자료를 기반으로 진행되었으며, 국어·수학·영어 전 과목에서 전북의 1~2등급 비율이 매년 하락하고 있고, 교육의 ‘허리’ 역할을 하는 3~4등급 비율마저 전국 하위권으로 떨어졌다는 점에서 심각성이 제기된다.

3~4등급 중위권 성적 순위, 3년 연속 하락세

권 자문은 특히 “전북은 중위권 학생들을 위한 교육 전략 없이 상위권 성과만을 강조해 온 결과, 핵심 진학 계층이 무너지고 있다”며 “이들은 수시와 정시 모두에서 경쟁력을 잃고 대입 전략 수립이 어려운 구조에 내몰리고 있다”고 분석했다.

전북의 3~4등급 비율 전국 순위는 국어 13위, 수학 11위, 영어 14위(2025년 기준)로, 모든 과목에서 응시생 비율(전국 9위)보다 순위가 낮은 것으로 나타났다. 특히 영어의 경우 2022년 17위 → 2024년 15위 → 2025년 14위로 여전히 전국 최하위권을 벗어나지 못하고 있다.

연도 국어 (3~4등급 순위) 수학 영어
2022 9위 10위 17위
2024 12위 9위 15위
2025 13위 11위 14위

※ 전북지역공동 인용 (2025.7.1)

성취평가와 진로 다양성 부재가 원인

전북 교육의 평가체계에도 문제가 있음을 지적했다. 전북은 성취평가제에서 A 성취 비율이 낮고, E 성취 비율이 높은 특징을 보여준다. 권 자문은 이를 “상위권 중심 교육과정 설계의 결과”로 해석하며, “이 구조에서는 다양한 학습자층이 설 자리를 잃는다”고 지적했다.

이러한 현상은 수능 성적 분포로도 이어지고 있다. 권 자문은 "내신과 수능은 서로 분리된 것이 아니라 긴밀히 연결된 구조"라며, "성취 수준에서의 격차는 곧 수능 성적 양극화로 이어지고 있다"고 분석했다.

'지역 인재 전형'에 대한 의존이 불러온 부작용

또 하나의 원인으로 ‘지역 인재 전형’에 지나치게 의존한 전북의 입시 전략을 지적했다. 법적 요건에 따른 지역 인재 중심의 선발 비율이 높지만, 그 전략이 다양성과 창의성보다는 정량 중심 평가에 치우쳐 있다는 것이다.

객관식 중심 정기고사, 획일적 수업과 평가 방식 등은 학생들의 학습 동기를 떨어뜨리고 진로 탐색의 기회를 제한하는 구조로 고착되어 있다는 비판이 함께 제기됐다.

충북 사례가 보여주는 중위권 전략의 가능성

타 시도의 사례와 비교 분석에서 2025학년도 입시에서 충북은 서울대에 101명(수시 94명, 정시 7명)의 합격자를 배출한 것에 주목하고 있다. 충북은 전반적인 수능 평균 성적은 전북보다 낮았지만, 3~4등급 중위권 비율에서 전북을 앞서며 전국 6위를 기록했다.

권 자문은 “충북 사례는 중위권을 중심으로 한 학력 회복이 지역 전체 교육 경쟁력으로 이어질 수 있음을 보여주는 대표적 모델”이라며, 전북도 더 이상 상위권 착시에 안주하지 말고 ‘허리를 세우는 교육 전략’으로 방향을 전환해야 한다고 강조했다.

“중위권 강화 없이는 전북 교육의 미래 없다”

전북지역공동은 이번 분석을 통해 전북 교육 행정이 ‘현상 유지’나 과거 정책 반복에 그칠 것이 아니라, 중위권 회복을 위한 실질적인 대책을 세워야 한다고 촉구했다. 전북지역공동은 특히 교육감 권한대행 체제가 일시적 체제로 머무는 것이 아니라, 오히려 전환점이 되어야 한다고 강조했다.

Jeonbuk's Median SAT Scores Collapse... "Fundamental Crisis in Education Ecosystem, Urgent Measures Needed"

The Jeonbuk Regional Joint Education Commission announced in a press release distributed on July 1st that an analysis of the College Scholastic Ability Test (CSAT) scores spanning four years from 2022 to 2025 revealed a general decline in academic levels in the Jeonbuk region, with a particularly serious collapse among mid-range students. This was highlighted as a structural crisis threatening the sustainability of education in Jeonbuk, requiring a fundamental response from the entire education sector.

According to the data released by the Jeonbuk Regional Joint Education Commission, the analysis was based on regional CSAT score data publicly released by the Korea Institute for Curriculum and Evaluation. It was found that the proportion of 1st to 2nd grades in Korean, Math, and English subjects in Jeonbuk has been declining annually, with even the proportion of 3rd to 4th grades, which play a pivotal role in education, falling to the lower ranks nationwide.

The analysis pointed out that the ranking of mid-range scores in the 3rd to 4th grades in Jeonbuk has been on a downward trend for three consecutive years. It was noted that Jeonbuk lacks an educational strategy for mid-range students, emphasizing only top-tier achievements, leading to the collapse of the core college preparatory group.

Jeonbuk's rankings for the proportion of 3rd to 4th grades nationwide were 13th in Korean, 11th in Math, and 14th in English (as of 2025), lower than the proportion of test-takers nationwide (9th place). Particularly in English, the ranking has not moved out of the bottom tier, from 17th in 2022 to 15th in 2024, and 14th in 2025.

The evaluation system of education in Jeonbuk was also criticized, with a low proportion of A-level achievements and a high proportion of E-level achievements. This was interpreted as a result of a curriculum design focused on top-tier education, leading to the loss of diverse groups of learners.

The over-reliance on the 'local talent selection' in Jeonbuk's entrance examination strategy was also highlighted as a cause. The strategy, which focuses on the selection of local talents based on legal requirements, is skewed towards quantitative evaluations rather than diversity and creativity.

In comparison with other regions, the case of Chungbuk, which produced 101 successful candidates (94 through early admissions and 7 through regular admissions) for Seoul National University in the 2025 academic year, despite having lower overall CSAT scores than Jeonbuk, recorded a higher proportion of mid-range 3rd to 4th grades, ranking 6th nationwide.

뉴스로 배우는 영어

📝 Summary:
The Jeonbuk Region in Korea is facing a decline in academic levels, especially among mid-range students, as revealed by an analysis of College Scholastic Ability Test (CSAT) scores. This crisis highlights the need for fundamental changes in the education sector to ensure sustainability.

🗣️ Korean Translation:
한국의 전북 지역은 대학수학능력시험(CSAT) 성적을 분석한 결과, 특히 중위생들 사이에서 학업 수준이 감소하고 있음을 밝혀냈습니다. 이 위기는 교육 부문 전반에서 근본적인 대응이 필요하다는 것을 강조하며, 전북 교육의 지속가능성을 위협하고 있습니다.

❓ Comprehension Questions:
1. What was the main issue highlighted by the analysis of CSAT scores in Jeonbuk?
분석 결과, 전북의 CSAT 성적에서 주요 문제점은 무엇이었습니까?
2. Why did the Jeonbuk Regional Joint Education Commission emphasize the need for a fundamental response from the education sector?
전북 교육연합위원회가 교육부문에서 근본적인 대응이 필요하다고 강조한 이유는 무엇입니까?
3. In comparison with Jeonbuk, how did Chungbuk perform in terms of producing successful candidates for Seoul National University in 2025?
2025년 서울대학교에 성공적인 지원자를 배출하는 면에서 전북과 비교했을 때 충북은 어떻게 성과를 거뒀습니까?

💡 Vocabulary Learning:
1. decline (감소하다) - verb
- To decrease or become lower in amount or number.
- 수량이나 숫자가 줄거나 낮아지다.
- The company saw a decline in profits this quarter.
- 그 회사는 이 분기에 이익이 감소했다.

2. sustainability (지속가능성) - noun
- The ability to maintain or continue something over time.
- 시간이 지남에 따라 무언가를 유지하거나 계속하는 능력.
- Environmental sustainability is crucial for the future of our planet.
- 환경의 지속가능성은 지구의 미래에 중요하다.

3. emphasize (강조하다) - verb
- To give special importance or attention to something.
- 특별한 중요성이나 주의를 기울이다.
- The teacher emphasized the importance of studying regularly.
- 선생님은 꾸준히 공부하는 것의 중요성을 강조했다.

4. proportion (비율) - noun
- A part or share of a whole that is made up of a certain number or amount.
- 특정 수나 양으로 이루어진 전체의 일부 또는 비율.
- The proportion of students interested in science is increasing.
- 과학에 관심을 갖는 학생들의 비율이 증가하고 있다.

5. diversity (다양성) - noun
- The quality of being different or varied.
- 다르거나 다양한 것의 품질.
- The company values diversity in its workforce.
- 그 회사는 직원 다양성을 중요시한다.