교사가 학부모들 고발하고 해당 학생있는 학교로 전보신청, 학급 담임 희망했는데 이게 가능?
...
임창현 (2025-03-21 04:22:29)
[사진 : 국어, 수학, 사회, 영어 등 담임 교사의 수업을 제외한 나머지는 전담 교사, 지원 교사, 외부 강사의 수업으로 진행된다. ]
전주 M초등학교에서 학부모를 형사 고발한 전교조 지부장 출신 C 교사가 해당 학부모의 자녀가 속한 6명 학급의 담임을 맡으면서 논란이 커지고 있다. 학부모들은 "자녀들이 무서워하고 있고 학습권 또한 침해받고 있다"며 전북교육청에 실질적인 보호 대책 마련을 촉구하고 있다.
C 교사는 지난해 12월 A 학부모와 B 학부모를 형사 고발한 사실을 자신의 SNS에 올리며 "복직과 동시에 전주 M초로 전보 신청을 했다"고 밝히고, "점수가 낮지만 경합이 없다면 PD수첩 학급의 담임이 될 것으로 예상한다"고 언급했다. 이어 "무고한 아동학대 신고와 악성 민원을 일삼은 학부모를 형사 고발한 내가 학급 담임으로서 학부모들을 어떻게 만나야 할지 두렵다"는 글을 남겼다.
C 교사가 '무고한 아동학대 신고'라고 언급한 사건은 이른바 '레드카드 사건'으로, 2021년 전북교육청 학생인권심의위원회가 학생 인권침해 사례로 판단한 바 있다. 당시 문재인 정부 시기의 법원조차도 교사의 행동을 '아동학대가 맞다'고 판결했다. 그러나 윤석열 정부가 들어선 이후 열린 대법원 판결에서는 정반대의 결론이 나왔다. 이를 계기로 서거석 전북교육감은 피해 학생의 학부모를 '악성 민원 학부모'로 규정하는 언론몰이를 하며 고발까지 진행하는 초유의 사태를 만들었다. 이에 영향을 받은 일부 초등학교 교사들이 사실이 아닌 내용으로 학부모를 비난하는 마녀사냥에 가담하면서, 수사당국의 조사를 받는 상황까지 벌어졌다. 또한, 해당 학부모들에 대한 인신공격성 거짓정보들이 여과 없이 인용 보도 되면서 해당 언론사와 방송도 현재 법정 다툼이 진행 중이다.
C 교사가 M초 학부모 A, B를 형사 고발한 이후, 경찰은 곧바로 ‘불송치’ 결정을 내렸으며, 서거석 교육감도 여러 차례 소장을 변경하며 A 학부모를 고발했지만 무혐의 처분을 받았다.
이 사건이 다시 언론 보도로 수면 위로 떠오르며 갈등이 재점화된 계기는, 전북교육청이 법적 분쟁 중인 학부모의 자녀들의 담임이 되겠다는 C 교사의 시도를 그대로 용인했기 때문이다. C 교사가 SNS를 통해 해당 학부모들의 자녀가 다니는 학교로 가서 담임이 되겠다는 의사를 공개적으로 밝힌 시점에서, 상식적인 판단이라면 이는 절대 허용될 수 없는 일이었다. 자신의 부모를 형사고발한 교사가 담임으로 와서 직접 지도하는 상황은 학생들에게 극심한 정신적 압박을 줄 수밖에 없다. 그러나 전북교육청은 이를 묵인하는 행정을 펼쳤다는 비판에서 벗어 날 수 없게 되었다.
해당 학부모들은 "아이들이 학교 가기를 두려워하는 상황에서 어렵게 설득해 등교를 시키고 있다"며 "학생들이 위축되지 않고 학습에 집중할 수 있는 환경 조성, 학습권 보호를 위한 실질적 지원, 그리고 교육청의 책임 있는 대응"을 요구하고 있다.
이번 사안을 두고 교사들 사이에서도 의견이 엇갈리고 있다. C교사가 지부장을 역임한 전교조 소속의 한 교사는 "학부모와의 갈등이 있던 교사가 고의적으로 해당 학급의 담임을 맡는 것은 교육자로서의 기본 윤리를 저버린 것"이라고 비판했다. 반면, "일부 초등학교 교사들이 C 교사의 행동을 영웅시하는 분위기를 보이고 있어 더 큰 문제가 되고 있다"고 우려 했다.
"Can a teacher file complaints against parents, request a transfer to the school where the students of those parents attend, and even apply to become the homeroom teacher of their class?"
[Photo caption: Aside from classes taught by the homeroom teacher such as Korean, Math, Social Studies, and English, the rest are conducted by subject-specific teachers, support teachers, or external instructors.]
At Jeonju M Elementary School, controversy is growing after Teacher C, a former head of the Korean Teachers and Education Workers Union (KTU), took on the role of homeroom teacher for a six-student class that includes the children of parents he had previously filed criminal complaints against.
The parents are calling on the Jeonbuk Office of Education to implement effective protective measures, stating that "the children are frightened, and their right to education is being violated." In December of last year, Teacher C posted on social media that he had filed criminal complaints against Parents A and B, adding, "Upon reinstatement, I requested a transfer to Jeonju M Elementary School." He also stated, "Although my transfer score is low, if there's no competition, I expect to be assigned to the PD Notebook class as homeroom teacher." He went on to write, "I’m afraid of how to face the parents as their children’s homeroom teacher after having filed criminal complaints against them for false child abuse reports and malicious complaints."
The "false child abuse report" C referred to involves the so-called “Red Card Incident,” which the Jeonbuk Office of Education's Student Human Rights Committee had previously judged as a case of student rights violation in 2021. Even during the Moon Jae-in administration, the courts ruled that the teacher's actions constituted child abuse. However, under the Yoon Suk-yeol administration, the Supreme Court later reversed the decision. This reversal led Jeonbuk Superintendent Seo Geo-seok to label the victim’s parents as "malicious complainants" and proceed with filing a complaint, sparking an unprecedented situation. Influenced by this, some elementary school teachers participated in a witch hunt, accusing the parents based on false information, which eventually led to police investigations. Furthermore, defamatory and false reports about the parents were widely circulated in the media, leading to ongoing legal disputes between the parents and some media outlets. After Teacher C filed the criminal complaints against Parents A and B, the police quickly issued a "no charges" decision. Superintendent Seo also filed multiple revised complaints against Parent A, all of which were dismissed as groundless.
The recent rekindling of this controversy in the media stems from the Jeonbuk Office of Education's approval of Teacher C’s attempt to become the homeroom teacher of the children involved in ongoing legal disputes.
Common sense would suggest that such a situation should never be allowed, especially given that Teacher C publicly announced his intention to become their homeroom teacher via social media. A teacher who filed criminal charges against a student's parents now being in direct charge of that student inevitably inflicts severe psychological pressure on the child. The Jeonbuk Office of Education is now facing strong criticism for having tacitly allowed this.
The parents have stated, "We are persuading our children, who are afraid to go to school, just to attend class each day," and are demanding "an educational environment where students can feel safe and focus on learning, actual support to protect their right to education, and a responsible response from the education office."
The case has also sparked debate among teachers. A fellow teacher in the KTU, where C previously served as a local chapter head, criticized, "For a teacher with a history of conflict with the parents to deliberately take on the role of homeroom teacher for that class is a violation of basic professional ethics." Meanwhile, concerns are rising that "some elementary teachers are treating C’s actions as heroic, which is becoming an even bigger problem."
뉴스로 배우는 영어
📝 Summary
At Jeonju M Elementary School, controversy has erupted as Teacher C, a former KTU leader, was assigned as the homeroom teacher of students whose parents he had previously filed criminal complaints against. Despite his public acknowledgment of the conflict, the education office approved the assignment, causing fear among the children and concerns about their right to education. The parents are calling for protective measures, and critics argue the decision violates professional ethics. Meanwhile, some teachers worry that supporting such actions as heroic sets a dangerous precedent.
🗣️ 요약 번역
전주 M초등학교에서 전교조 전 지부장 C 교사가 자신이 형사 고소했던 학부모의 자녀가 포함된 학급의 담임으로 배정되면서 논란이 일고 있다. 본인도 SNS를 통해 상황의 부담을 인정했지만, 교육청은 이를 승인해 아이들의 불안과 학습권 침해 우려를 낳고 있다. 학부모들은 보호 조치를 요구하고 있으며, 교사 윤리에 위배된다는 비판도 나오고 있다. 한편 일부 교사들이 C의 행동을 ‘영웅적’이라 칭송하는 분위기에도 우려가 제기되고 있다.
❓ **Comprehension Questions**
1. Why is Teacher C’s assignment as a homeroom teacher considered controversial?
왜 C 교사의 담임 배정이 논란이 되고 있나요?
2. What are the parents demanding from the Jeonbuk Office of Education?
학부모들은 전북교육청에 어떤 요구를 하고 있나요?
3. How do some fellow teachers view Teacher C’s decision to take the class?
몇몇 동료 교사들은 C 교사의 담임 수락을 어떻게 보고 있나요?
💡 Vocabulary Learning
1. Controversy (noun)
A serious public disagreement or debate about something.
어떤 사안에 대해 대중 사이에서 심각하게 의견이 갈리는 상황이다.
The new school policy caused a lot of controversy among parents.
새 학칙은 학부모들 사이에서 많은 논란을 일으켰다.
주로 사회적 이슈나 갈등 상황에서 자주 등장하는 단어이다.
2. Reinstate (verb)
To return someone to a previous job or position.
누군가를 원래 직위나 자리로 다시 복귀시키는 것을 뜻한다.
The teacher was reinstated after the investigation ended.
조사가 끝난 후 그 교사는 복직되었다.
해고나 징계 후 다시 돌아오는 상황에서 많이 쓰인다.
3. Psychological (adjective)
Relating to the mind or mental state.
마음이나 정신 상태와 관련된 것을 의미한다.
The incident had a deep psychological effect on the student.
그 사건은 학생에게 깊은 심리적 영향을 끼쳤다.
감정적 충격이나 불안, 스트레스 등과 관련된 문맥에서 쓰인다.
4. Professional ethics (noun)
Standards of behavior expected in a professional setting.
직업적으로 지켜야 할 도덕적 기준이나 행동 규범을 말한다.
Ignoring professional ethics can damage public trust.
직업 윤리를 무시하면 대중의 신뢰를 잃을 수 있다.
의사, 교사, 공무원 등 전문직에서 책임과 도덕성을 강조할 때 사용된다.
5. Precedent (noun)
An earlier action or decision that serves as a guide for future situations.
앞으로의 유사한 상황에 기준이나 사례가 되는 과거의 결정 또는 행동이다.
This ruling sets a dangerous precedent for future cases.
이 판결은 향후 유사 사례에 위험한 선례를 남긴다.
법적, 제도적 결정이나 문제 상황의 기준이 되는 경우 자주 쓰인다.