IMG-LOGO
최종편집: 2025-05-12 00:31:39

교육부, ‘자율형 공립고 2.0’ 공모 실시…지역 맞춤형 교육혁신 본격화


... 임창현 (2025-04-03 21:29:29)

IMG
교육부가 2025년 ‘자율형 공립고 2.0’ 선정을 위한 공모를 4월 1일부터 6월 30일까지 실시한다. 이번 공모는 지역 중심의 공교육 혁신을 위해 지역사회와 연계한 교육과정을 운영할 학교를 발굴하고, 자율성과 창의성이 살아 있는 공립고 모델을 확산하기 위한 취지다.

전북은 2024년도에 양현고, 전주고, 전주여고, 전주솔내고, 진안제일고군산동고, 김제여고, 순창제일고가 자율형공립고로 지정되었다.

자율형 공립고 2.0은 학교가 지자체, 대학, 기업 등 지역의 다양한 기관과 협약을 맺고, 지역 자원을 활용해 교육과정을 혁신하는 새로운 형태의 고등학교다. 작년 첫 공모에서는 총 15개 지역 100개교가 선정돼 운영 중이며, 이들 학교는 일반고에 우수사례를 전파하며 지역 교육력 제고에 기여하고 있다는 평가를 받고 있다.

공모에 참여하고자 하는 학교는 지역 기관과의 협약을 체결한 뒤 교육과정 개선 계획을 포함한 운영계획서를 수립해 시도교육청에 제출해야 한다. 교육청은 자체 심의를 거쳐 6월 30일까지 교육부에 추천하게 된다. 교육부는 7월 중 심사를 통해 신규 신청학교와 2023년 3차 공모에서 조건부 선정된 학교를 포함해 총 20개 내외의 학교를 최종 선정할 예정이다.

자율형 공립고 2.0으로 지정되면 5년간 매년 2억 원(교육부-교육청 1:1 대응투자)의 예산을 지원받으며, 자사고·특목고 수준의 교육과정 자율성을 부여받는다. 또한 교장공모제 시행, 교사 정원의 100%까지 초빙 가능, 교사 추가배정 허용 등 다양한 인사운영 특례가 적용된다. 입학전형에 있어서도 교육부 장관이 정한 기준에 따라 전체 정원의 30% 이내에서 별도 전형이 가능하다.

교육부는 이번 공모에 참여하는 학교들이 지역 교육 여건에 맞는 혁신적 모델을 제시할 수 있도록 전문가 상담(컨설팅)과 제도 개선 지원도 병행할 예정이다. 특히 현장의 규제완화 요구를 적극 수렴해 제도적으로 뒷받침한다는 방침이다.

소은주 책임교육정책실장 전담 직무대리는 “지난해 선정된 100개 학교가 지역의 특색을 살린 교육과정을 운영하며 긍정적인 변화를 이끌고 있다”며, “이번 공모를 통해 지역 공교육 혁신의 거점이 될 학교들을 추가로 발굴하고, 교육부도 이를 적극 지원하겠다”고 밝혔다.

교육부는 최종 선정된 학교를 2026년 3월 1일부터 자율형 공립고 2.0으로 지정해 운영하게 될 계획이다.

Ministry of Education to Launch Public High School 2.0 Project... Advancing Regional Customized Education Innovation

The Ministry of Education will conduct a call for applications for the selection of 'Autonomous Public High Schools 2.0' by 2025 from April 1 to June 30. This call aims to discover schools that will operate educational programs linked with local communities for regional-centered public education innovation, and to spread the model of public high schools that embody autonomy and creativity.

In 2024, Yanghyeon High School, Jeonju High School, Jeonju Girls' High School, Jeonju Solnae High School, Jinan Jeil High School, Gunsan Dong High School, Gimje Girls' High School, and Suncheon Jeil High School were designated as autonomous public high schools.

Autonomous Public High Schools 2.0 are a new form of high school that innovates educational programs by utilizing local resources through agreements with local institutions such as local governments, universities, and companies. In the first call last year, a total of 100 schools from 15 regions were selected and are currently in operation, receiving recognition for contributing to enhancing regional educational capabilities by disseminating best practices to regular high schools.

Schools wishing to participate in the call must establish operational plans, including plans for improving educational programs, after signing agreements with local institutions and submit them to the provincial education office. The provincial education office will recommend them to the Ministry of Education by June 30 after internal review. The Ministry of Education plans to select a total of around 20 schools through evaluations in July, including newly applied schools and schools conditionally selected in the 3rd call in 2023.

Once designated as Autonomous Public High Schools 2.0, schools will receive an annual budget of 200 million won for five years (1:1 investment from the Ministry of Education and provincial education office) and will be granted autonomy in educational programs at the level of autonomous high schools and specialized high schools. Various special personnel management measures will be applied, such as implementing a principal recruitment system, allowing up to 100% additional recruitment of teachers, and allowing additional allocation of teachers. In terms of admissions, a separate selection process within 30% of the total capacity is possible according to the criteria set by the Minister of Education.

The Ministry of Education plans to provide expert counseling (consulting) and support for institutional improvements to schools participating in this call to enable them to present innovative models tailored to local educational conditions. In particular, the policy is to actively accommodate demands for regulatory relaxation from the field and support them institutionally.

So Eun-joo, Director of the Responsible Education Policy Office, stated, "The 100 schools selected last year are leading positive changes by operating educational programs that reflect the characteristics of their regions," and expressed, "Through this call, we will further discover schools that will become hubs for regional public education innovation, and the Ministry of Education will actively support them."

The Ministry of Education plans to designate the finally selected schools as Autonomous Public High Schools 2.0 from March 1, 2026, for operation.

뉴스로 배우는 영어

📝 Summary:
The Ministry of Education in South Korea is seeking applications for the selection of 'Autonomous Public High Schools 2.0' by 2025. These schools aim to innovate educational programs by collaborating with local communities and embodying autonomy and creativity. Selected schools will receive funding and autonomy in their operations.

🗣️ Natural Korean Translation:
한국 교육부는 2025년까지 '자치형 공립고등학교 2.0'을 선발하기 위해 4월 1일부터 6월 30일까지 지원서를 접수할 예정입니다. 이러한 학교들은 지역사회와 협력하여 교육 프로그램을 혁신하고 자율성과 창의성을 구현하는 것을 목표로 합니다. 선발된 학교들은 자금 지원과 운영 자율성을 받게 될 것입니다.

❓ Comprehension Questions:
1. What is the purpose of the call for applications by the Ministry of Education?
교육부의 지원서 접수 목적은 무엇인가요?
2. How are Autonomous Public High Schools 2.0 different from regular high schools?
자치형 공립고등학교 2.0과 일반 고등학교는 어떻게 다른가요?
3. What measures will be applied to schools designated as Autonomous Public High Schools 2.0?
자치형 공립고등학교 2.0으로 선정된 학교에 어떤 조치가 취해질 것인가요?

💡 Vocabulary Learning:
1. selection (noun): the action or fact of carefully choosing someone or something as being the best or most suitable
선발
- Example: The selection process for the team was rigorous and competitive.
- 번호팀의 선발 과정은 엄격하고 경쟁적이었습니다.

2. autonomy (noun): the right or condition of self-government, especially in a particular sphere
자율성
- Example: The school was granted autonomy to make decisions regarding their curriculum.
- 학교는 교육과정에 관한 결정을 내릴 자율성을 부여받았습니다.
- This word is often used when referring to independence or self-rule.
3. innovation (noun): the action or process of creating new ideas or methods
혁신
- Example: The company was known for its innovation in technology.
- 그 회사는 기술 분야에서의 혁신으로 유명했습니다.

4. funding (noun): money provided by an organization or government for a particular purpose
자금 지원
- Example: The project received funding from various sources to continue its development.
- 프로젝트는 발전을 이어가기 위해 다양한 출처로부터 자금 지원을 받았습니다.

5. collaboration (noun): the action of working with someone to produce something
협력
- Example: The collaboration between the two companies resulted in a successful product launch.
- 두 회사 간의 협력이 성공적인 제품 출시로 이어졌습니다.