전주시가 도심 내 고질적인 주차난을 해소하기 위해 공유주차 문화를 확산하고 있다. 시는 23일, 종교시설과 공동주택, 민간건축물 등의 부설주차장을 시민에게 개방할 경우 시설개선비 및 운영보전금을 지원하는 ‘부설주차장 개방 지원사업’을 올해도 추진한다고 밝혔다.
전주시에 따르면 지난달 말 기준 지역 내 주차면은 약 45만 4,000면으로, 등록 자동차 수 34만 3,402대보다 많다. 수치상으로는 주차 공간이 부족하지 않지만, 전체 주차면의 96%가 공동주택이나 일반 건축물의 부설주차장으로, 입주자나 관계자만 이용할 수 있는 구조다. 이로 인해 시민들이 실제로 체감하는 주차 공간은 여전히 부족하다는 지적이 나온다.
시는 이러한 문제를 해결하고자 지난 2019년부터 자발적 참여를 기반으로 한 부설주차장 개방 사업을 시행해왔다. 올해는 특히 유료 개방 주차장까지 지원을 확대해 보다 적극적으로 개방 주차장을 확보할 계획이다.
개방 주차장에는 최대 3,000만 원의 시설개선비가 지원되며, 운영 방식에 따라 무료 개방의 경우 최대 500만 원의 운영보전금이, 유료 개방의 경우 주차요금 수익금이 관리주체에 돌아간다. 유료 개방은 공영주차장 요금의 50% 이하 수준으로 시간제 또는 정기권(1면당 월 3만 원 이내) 방식으로 운영된다.
보조금 지원 대상은 하루 7시간 이상, 주 35시간 이상, 2년간 10면 이상 개방하는 주차장이며, 공동주택은 입주민 3분의 2 이상 동의를 거쳐야 신청 가능하다. 신청은 5월 30일까지다.
최준범 전주시 대중교통국장은 “주차장 숫자보다 중요한 건 실질적인 이용 가능성”이라며 “공유주차 문화 확산과 체계적인 운영을 통해 시민이 체감할 수 있는 주차환경 개선에 힘쓰겠다”고 밝혔다.
현재 전주시가 보유한 공영주차장은 총 115곳, 7,851면으로 나타났다. 이 중 유료 주차장은 43개소 4,600면, 무료 주차장은 72개소 3,251면이다. 공영주차장만 보면 총 109개소에 5,507면이 있으며, 별도로 운영 중인 부설주차장 6개소에는 2,344면이 조성돼 있다.
하지만 이러한 수치는 시민들의 실제 주차난 해소에는 충분치 않다는 지적이 나온다. 전주시의회 한승우 의원은 제147회 전주시의회 임시회 5분 발언에서 "최근 2020년 이후 전주시가 설치한 공영주차장 15곳 대부분이 에코시티·만성지구 등 신도시나 관광지 위주로 집중됐다"고 지적하며," 정작 구도심인 삼천동·중화산동·서신동 등에는 적절한 주차 인프라 확충이 이루어지지 않았다"고 비판했다.
박전선 의원도 제146회 전주시의회 정례회 5분 발언을 통해, 차량 등록 수가 34만 대를 넘고 있음에도 불구하고 전주시의 주차 수급률이 132%에 그쳐, 특정 시간대·상업지역 중심으로 주차난이 상시 발생하고 있다고 밝혔다. 그는 부족한 주차장으로 인한 불법 주정차와 과태료 부과가 시민 불편은 물론 상권 위축까지 초래하고 있다고 지적했다.
전주시는 지난 3월, 전주한옥마을과 구도심, 에코시티·만성지구 등 신도시 개발지역에 2027년까지 총 1,400억 원을 투입해 2,735면 규모의 주차장을 조성하겠다고 발표했다. 또한 장기화된 경기불황으로 어려움을 겪는 골목상권을 살리기 위해 3월 4일부터 점심시간대(오전 11시 40분~오후 2시)와 공휴일에는 주차단속을 완화하는 정책도 함께 시행 중이다. 이러한 정책들과 더불어 공유주차가 시민들의 실질적인 주차난 해소에 어떤 도움이 될지 주목된다.
Jeonju City Expands 'Shared Parking'... Will it Help Solve the Real Parking Shortage?
Jeonju City is expanding the culture of shared parking to alleviate chronic parking shortages in the downtown area. The city announced on the 23rd that it will continue to promote the "Support Program for Opening Auxiliary Parking Lots," which provides support for facility improvements and operational maintenance fees when opening auxiliary parking lots at religious facilities, residential buildings, and private structures to the public.
According to Jeonju City, as of the end of last month, there were approximately 454,000 parking spaces in the area, exceeding the number of registered vehicles at 343,402. While the numerical data suggests that there is no shortage of parking spaces, 96% of the total parking spaces are auxiliary parking lots for residential buildings or general structures, accessible only to residents or authorized personnel. This has led to the perception that there is still a shortage of parking spaces for citizens.
To address this issue, the city has been implementing a voluntary participation-based program for opening auxiliary parking lots since 2019. This year, the support for opening paid parking lots will be expanded to actively secure more open parking spaces.
Facility improvement costs of up to 30 million won are provided for open parking lots, with operational maintenance fees of up to 5 million won for free openings, and parking fee revenue returning to the managing entity for paid openings. Paid openings are operated at levels below 50% of public parking fees, using hourly or monthly pass (within 30,000 won per space) systems.
The subsidy targets parking lots that are open for at least 7 hours a day, 35 hours a week, and 10 spaces for two years, with approval from at least two-thirds of residents in residential buildings required for application. The deadline for applications is May 30th.
Choi Jun-beom, Director of the Public Transportation Department of Jeonju City, stated, "What is more important than the number of parking spaces is the practical availability for use," and expressed his commitment to improving the parking environment that citizens can feel through the spread of shared parking culture and systematic operation.
Currently, Jeonju City has a total of 115 public parking lots with 7,851 spaces. Among them, there are 43 paid parking lots with 4,600 spaces and 72 free parking lots with 3,251 spaces. There are a total of 109 public parking lots with 5,507 spaces, and 6 auxiliary parking lots with 2,344 spaces operated separately.
However, it is pointed out that these figures are not sufficient to address the actual parking shortages experienced by citizens. Councilor Han Seung-woo of the Jeonju City Council criticized during the 147th Jeonju City Council temporary session that "most of the 15 public parking lots installed by Jeonju City since 2020 have been concentrated in new cities or tourist areas such as Eco City and Manseong District," and pointed out that "adequate parking infrastructure has not been established in downtown areas such as Samcheon-dong, Junghwasan-dong, and Seoshin-dong."
Councilor Park Jeon-seon also stated during the 146th Jeonju City Council regular session that despite the number of registered vehicles exceeding 340,000, the parking supply rate in Jeonju City is only at 132%, leading to constant parking shortages in specific time zones and commercial areas. He pointed out that the lack of parking spaces has led to illegal parking and fines, causing inconvenience to citizens and even affecting local businesses.
In March, Jeonju City announced plans to invest a total of 140 billion won by 2027 to create a 2,735-space parking lot in areas such as Jeonju Hanok Village, downtown, Eco City, and Manseong District, which are new city development areas. Additionally, to revitalize alley businesses facing prolonged economic downturns, the city has been implementing a policy to relax parking enforcement during lunchtime (11:40 am to 2 pm) and holidays since March 4th. These policies, along with shared parking, are being closely watched for their potential to help alleviate the actual parking shortages experienced by citizens.
뉴스로 배우는 영어
📝 Brief Summary:
Jeonju City is expanding shared parking culture to address parking shortages in the downtown area. They are promoting a program to open auxiliary parking lots at religious facilities, residential buildings, and private structures to the public, offering support for improvements and maintenance fees.
🗣️ Natural Korean Translation:
전주시는 도심 지역의 주차 공간 부족 문제를 해소하기 위해 공유 주차 문화를 확대하고 있습니다. 종교 시설, 주거 건물, 사설 구조물에서 대중에게 보조 주차장을 개방하는 "보조 주차장 개방 지원 프로그램"을 촉진하며 시설 개선과 운영 유지비 지원을 제공합니다.
❓ Comprehension Questions:
1. What is the main goal of Jeonju City's program for opening auxiliary parking lots?
주요 목표는 전주시의 보조 주차장 개방 프로그램의 목표는 무엇입니까?
2. Why do citizens perceive that there is still a shortage of parking spaces in Jeonju City?
시민들이 전주시에 주차 공간 부족이 여전히 있다고 인식하는 이유는 무엇인가요?
3. What are the requirements for parking lots to be eligible for subsidies from Jeonju City?
전주시의 보조금을 받기 위한 주차장의 자격 요건은 무엇인가요?
💡 Vocabulary Learning:
1. auxiliary (보조의, 부속의) - adjective
- providing additional help or support
- 보조적인 지원이나 도움을 제공하는
- The hospital has an auxiliary generator for emergencies.
- 병원은 비상 시를 위한 보조 발전기가 있습니다.
2. infrastructure (인프라스트럭처) - noun
- the basic physical and organizational structures and facilities needed for the operation of a society or enterprise
- 사회나 기업의 운영에 필요한 기본적인 물리적 및 조직적 구조와 시설
- The government plans to invest in improving the country's infrastructure.
- 정부는 나라의 인프라를 개선하기 위해 투자 계획을 세우고 있습니다.
3. revitalization (재활성화) - noun
- the action of imbuing something with new life and vitality
- 새로운 생명과 활력을 불어넣는 행동
- The revitalization of the old town brought in more tourists.
- 오래된 마을의 재활성화로 더 많은 관광객이 들어왔습니다.
4. alleviate (완화시키다) - verb
- make (suffering, deficiency, or a problem) less severe
- (고통, 결핍 또는 문제)를 완화시키다
- Drinking water can help alleviate headaches.
- 물을 마시면 두통을 완화시킬 수 있습니다.
5. implement (실시하다) - verb
- put (a decision, plan, agreement, etc.) into effect
- (결정, 계획, 협정 등)을 실행하다
- The company plans to implement new safety measures.
- 회사는 새로운 안전 조치를 실행할 계획입니다.