IMG-LOGO
최종편집: 2025-07-25 19:02:13

전교조의 정체성 회복을 위한 ‘참교육’ 복원운동은 가능한가


... 임창현 (2025-07-25 19:02:13)

IMG
‘전교조의 정체성 회복을 위한 참교육 복원운동이 가능한가’라는 질문은 단순히 전교조 내부의 문제나 이념 논쟁을 넘어, 한국 교육의 미래를 좌우할 본질적 과제로 다가온다.

전국교직원노동조합(전교조)은 1989년 창립 당시부터 ‘참교육’을 핵심 기치로 내세웠다. 그러나 최근 수년 사이 전교조의 참교육 운동은 조직 내부 권력 구도의 변화와 맞물려 중심축이 흔들리고 있다. 특히 경기동부연합으로 대표되는 특정 계열의 영향력이 확대되면서, 참교육의 철학은 점차 후퇴하고 조직 운영의 위계화와 정파적 논리가 앞서기 시작했다.

전북은 이러한 변화의 단면을 보여주는 주요 사례다. 김승환 전북교육감이 재임한 12년 동안, 전교조 전북지부는 교육정책의 중요한 파트너로서 민주적 학교운영, 교사 자치, 학생 인권 중심의 정책을 추진하며 진보 교육의 이상을 일정 부분 구현해냈다. 학부모와 학생들로부터 지지를 받은 이 시기 전교조는, 참교육의 가치를 지역 교육에 구체화시키는 데 의미 있는 성과를 거두었다.

그러나 김 교육감의 퇴임이 다가오면서 전북 전교조 내부에서도 경기동부연합 계열의 조직력이 강화되었고, 이 과정에서 참교육 운동의 명맥은 흔들리기 시작했다. 경기동부연합이 주도권을 쥔 전북지부는 이후 아동학대 혐의 교사에 대한 탄원 활동, 특수학교 학생 사망사건에서의 교육청 특별감사 저지 요구 등의 행보로 진보적 가치를 훼손하는 일들을 일삼았다.

이러한 흐름은 전북에만 국한된 문제가 아니다. 경기동부연합은 강한 조직력과 당권 중심의 전략을 바탕으로 전교조 내부 선거와 집행부 운영 등 주요 의사결정 구조를 장악해 왔다. 반면, 전교조 창립 세대는 해직까지 감수하며 ‘참교육’이라는 철학을 실천해 왔지만, 오늘날 현장 교사들의 탈정치화 경향과 세대 간 소통의 단절 앞에서 어려움을 겪고 있다.

특히 MZ세대 교사들은 전교조의 기존 운영 방식에 공감하지 못하거나 정치적 색채에 거부감을 가지며, 교원단체 가입 자체를 꺼리는 경향이 두드러진다. 실제로 전체 교사 중 절반에 가까운 이들이 어떤 노조나 단체에도 가입하지 않고 있으며, 이는 단지 필요를 느끼지 못해서라기보다, 기존 단체들의 모습에서 공감할 지점을 찾지 못했기 때문이기도 하다.

그럼에도 불구하고, 전교조 내부에서는 여전히 참교육의 원칙과 가치를 되살리려는 움직임이 존재한다. 특히 젊은 교사들 중 일부는 참교육 철학에 공감하면서도 보다 수평적이고 개방적인 의사결정 구조를 요구하고 있다. 이러한 흐름은 기존 위계적 운영 방식과 충돌하면서도, 동시에 전교조의 내부 개혁 가능성을 시사한다.

참교육 복원운동이 성공하기 위해서는 몇 가지 조건이 필수적이다. 첫째, 교사 개개인의 자율성과 전문성이 존중받는 조직문화가 정착되어야 한다. 둘째, 조합 운영의 민주성이 회복되어야 한다. 자유로운 의견 개진과 토론이 보장될 때, 다양한 계파와 세대가 공존하는 전교조가 가능하다. 전교조 내부에서 비판의 못소리가 나오면 반성보다는 누가 언론에 제보하고 비판했는지 알아내려는 행동은 지금까지 우리가 학창시절 알던 전교조와 완전 다른 이질적인 모습이다. 셋째, 학부모와 지역사회와의 연대가 강화되어야 한다. 참교육은 학교 안에서만 실현될 수 있는 운동이 아니라, 사회 전체와의 관계 속에서 살아 움직이는 가치이기 때문이다.

결국 새롭게 다시 시작해야 하는 참교육 복원운동의 성패는 특정 철학이나 이념의 정당성만으로 결정되지 않는다. 현장 교사들의 참여, 민주적인 조직 운영, 외부와의 소통과 연대가 결합될 때에만 전교조는 다시금 교육운동의 중심축으로 자리매김할 수 있을 것이다.

Is it possible to restore the identity of the Korean Teachers and Education Workers' Union through the "True Education" restoration movement?

The question of whether the restoration movement for true education, to reclaim the identity of the Korean Teachers and Education Workers' Union (KTU), is possible, goes beyond internal issues or ideological debates within the KTU and emerges as a fundamental challenge that will shape the future of education in Korea.

Since its establishment in 1989, the Korean Teachers and Education Workers' Union (KTU) has advocated "true education" as its core principle. However, in recent years, the true education movement within the KTU has been shaken due to changes in the power dynamics within the organization. Particularly, with the increasing influence of specific factions represented by the Gyeonggi-Eastern Region Federation, the philosophy of true education has gradually receded, giving way to hierarchical organization management and factional logic taking precedence.

Jeollabuk Province is a significant case demonstrating these changes. During Kim Seung-hwan's 12-year tenure as the Superintendent of Education in Jeollabuk Province, the KTU Jeollabuk Branch, as a key partner in educational policy, promoted democratic school management, teacher autonomy, and student-centered policies, partially realizing the ideals of progressive education. During this period, supported by parents and students, the KTU in Jeollabuk Province achieved significant results in embodying the values of true education in local education.

However, as Kim's term approached its end, the organizational strength of the Gyeonggi-Eastern Region Federation within the KTU Jeollabuk Branch increased, leading to a wavering of the true education movement. With the Gyeonggi-Eastern Region Federation taking the lead, the Jeollabuk Branch engaged in activities that undermined progressive values, such as petitioning activities against teachers accused of child abuse and demanding the dismissal of the education office's special audit in the case of a student's death at a special school.

This trend is not limited to Jeollabuk Province alone. The Gyeonggi-Eastern Region Federation has dominated key decision-making structures within the KTU, such as internal elections and executive operations, based on strong organizational power and a power-centered strategy. On the other hand, the founding generation of the KTU, while adhering to the philosophy of true education even at the cost of dismissal, is facing challenges in the face of the depoliticization trend among current teachers and the breakdown of communication between generations.

In particular, teachers from the Millennial and Z generations often do not resonate with the KTU's traditional operating methods or hold aversions to political affiliations, leading to a reluctance to join teacher organizations. In fact, nearly half of all teachers do not belong to any union or organization, not only because they do not feel the need, but also because they have not found points of agreement in the existing organizations.

Nevertheless, movements within the KTU to revive the principles and values of true education still exist. Some young teachers empathize with the philosophy of true education but demand a more horizontal and open decision-making structure. This trend, while conflicting with the existing hierarchical operating methods, also indicates the potential for internal reform within the KTU.

For the restoration movement of true education to succeed, several conditions are essential. Firstly, an organizational culture that respects the autonomy and expertise of individual teachers must be established. Secondly, the democratic nature of union operations must be restored. When free expression of opinions and debates is guaranteed, a KTU where various factions and generations coexist is possible. Actions that seek to identify and criticize those who voice dissent within the KTU are a stark departure from the familiar image of the KTU we knew during our school days. Thirdly, solidarity with parents and local communities must be strengthened. True education is not just a movement that can be realized within schools but a value that thrives in relationships with society as a whole.

Ultimately, the success or failure of the restoration movement of true education will not be determined solely by the legitimacy of a specific philosophy or ideology. Only when the participation of teachers on the ground, democratic organizational operations, and communication and solidarity with external parties are combined, can the KTU once again establish itself as a central force in the educational movement.

뉴스로 배우는 영어

📝 Summary:
The article discusses the challenges faced by the Korean Teachers and Education Workers' Union (KTU) in maintaining the true education movement amidst internal power struggles and changing dynamics. It highlights the shift towards hierarchical management and factional logic within the organization, leading to a departure from the core principles of true education.

🗣️ Korean Translation:
한국 교사 및 교육노동조합(KTU)의 진정한 교육 운동을 유지하는 데 직면한 어려움에 대해 논의하는 기사입니다. 내부 권력 다툼과 변화하는 역학 속에서 진정한 교육 운동을 유지하기 위한 도전을 강조하며, 조직 내 계층적 관리와 당파적 논리로 인한 변화에 대해 다룹니다.

❓ Comprehension Questions:
1. What are some challenges faced by the Korean Teachers and Education Workers' Union (KTU) in maintaining the true education movement?
한국 교사 및 교육노동조합(KTU)이 진정한 교육 운동을 유지하는 데 직면한 어려움은 무엇인가요?

2. How has the influence of specific factions within the KTU impacted the true education movement?
KTU 내 특정 당파의 영향이 진정한 교육 운동에 어떤 영향을 미쳤나요?

3. What conditions are deemed essential for the success of the restoration movement of true education within the KTU?
KTU 내 진정한 교육 복원 운동의 성공을 위해 필수적인 조건은 무엇인가요?

💡 Vocabulary Learning:
1. restoration (복원, noun)
- the action of returning something to a former owner, place, or condition
- 과거의 소유자, 장소 또는 상태로 되돌리는 작업
- After the fire, the restoration of the historic building took several years.
- 화재 후, 역사적인 건물의 복원 작업은 몇 년이 걸렸다.

2. ideological (이념적인, adjective)
- relating to or based on a system of ideas and ideals, especially concerning economic or political theory
- 아이디어와 이상에 관련이 있거나 그에 기반을 둔, 특히 경제 또는 정치 이론과 관련된
- The party's ideological beliefs shaped its policies on social issues.
- 그 당의 이념적 신념이 사회 문제에 대한 정책을 결정했다.

3. autonomy (자율성, noun)
- the right or condition of self-government, especially in a particular sphere
- 특히 특정 분야에서 자체 정부의 권리 또는 상태
- The new law granted more autonomy to local governments.
- 새 법은 지방 정부에 더 많은 자율성을 부여했다.

4. solidarity (연대, noun)
- unity or agreement of feeling or action, especially among individuals with a common interest
- 공통의 이익을 가진 개인들 사이의 단결 또는 감정 또는 행동의 합의
- The workers showed great solidarity during the strike.
- 일꾼들은 파업 중에 큰 연대를 보여주었다.

5. depoliticization (정치적 비의식화, noun)
- the process of reducing or eliminating political influence or awareness
- 정치적 영향력이나 인식을 줄이거나 제거하는 과정
- The depoliticization of the organization led to apathy among members.
- 그 조직의 정치적 비의식화로 인해 회원들 사이에 무관심이 일어났다.