IMG-LOGO
최종편집: 2025-07-16 23:23:26

“장애학생 권리는 타협 대상 아니다” 장애인인권연대, 전북교사노조 주장에 강력 반박


... 전북장애인뉴스 제휴 (2025-07-16 17:32:14)

IMG
“교사 권리는 헌법, 학생 권리는 통제?”…장애인단체, 교사노조 이중잣대 비판
“정당한 편의 제공을 ‘차별’이라 주장한 것은 인권 역행…법안 철회하라”


장애인인권연대가 전북교사노조의 주장을 강력히 비판하고 나섰다. 논란의 중심은 2025년 7월 8일 국회 교육위원회를 통과한 「초·중등교육법 일부개정법률안(대안)」이다. 해당 법안은 수업 중 학생의 스마트기기 사용을 원칙적으로 금지하고, 교내 소지 자체를 학칙에 따라 제한할 수 있도록 했으며, 장애가 있거나 특수교육이 필요한 학생에 대해서는 예외를 인정하는 조항을 담았다.

하지만 전북교사노조는 이 예외 조항이 “장애학생을 별도로 구분해 차별을 조장할 우려가 있다”고 주장하며, 조항의 수정을 요구한 바 있다. 이에 대해 장애인인권연대는 16일 발표한 성명에서 “전북교사노조는 헌법과 국제인권기준에 어긋나는 주장을 철회하라”고 강도 높게 비판했다.

“정당한 편의 제공은 차별이 아닌 권리이자 법적 의무”

장애인인권연대는 “전북교사노조는 ‘정당한 편의 제공’의 개념을 심각하게 오해하고 있으며, 이는 장애인차별금지법과 국제 인권기준이 명시하는 권리를 부정하는 주장”이라고 강조했다. 이어 “정당한 편의 제공은 장애인을 별도로 취급하기 위한 ‘특혜’가 아니라 실질적 평등을 실현하기 위한 민주사회에서의 최소한의 배려이며, 법적 의무”라고 밝혔다.

또한 “전북교사노조는 ‘차별로 이어질 수 있다’는 우려를 제기하기에 앞서, 장애인인식개선이 필요해 보인다"라고 지적했다.

“단일 사건 일반화는 인권침해…교육은 통제가 아닌 신뢰로”

전북교사노조가 웹툰 작가 자녀의 불법녹음 사건을 사례로 들며, 장애학생의 스마트기기 사용이 교권 침해로 이어질 수 있다고 주장한 데 대해서도 강하게 반박했다. 장애인인권연대는 “이는 개별 사례를 전체 장애학생의 권리를 제한하는 근거로 삼는 심각한 일반화의 오류이자 혐오 프레임”이라며 “통합교육의 원칙과 헌법이 보장한 평등권, 학습권, 표현권을 정면으로 위반하는 주장”이라고 지적했다.

성명은 “교육은 통제와 배제가 아니라, 조율과 지원, 신뢰를 기반으로 이루어져야 한다”고 강조했다.

“교사 권리는 헌법, 학생 권리는 통제? 이율배반적 태도”

장애인인권연대는 전북교사노조의 일관되지 않은 태도도 비판했다. “전북교사노조는 그동안 교사의 정치기본권 보장을 강력히 주장해 왔다”며, “우리는 교사 역시 시민으로서 정치적 권리를 보장받아야 한다는 점에 동의한다”고 전제한 뒤, “그러나 교사단체가 정치적 기본권을 주장하면서, 정작 학생의 통신의 자유·학습권·표현권은 국가법으로 일괄 제한하는 것에 찬성하는 모습은 이율배반적”이라고 지적했다.

장애인인권연대는 “교사단체가 교사의 권리는 ‘헌법’과 ‘민주주의’의 이름으로 말하면서, 학생의 권리는 ‘학교 질서’와 ‘통제’를 이유로 침해하려 한다면 이는 민주주의의 퇴보이자 교육공동체 내부의 권력 불균형을 드러내는 것”이라고 날을 세웠다.

끝으로 장애인인권연대는 국회를 향해 “초·중등교육법 개정안을 철회하라”고 촉구하며, “수업 중 스마트기기 사용은 학교 구성원 간 자율적 합의를 통해 조율해야 할 문제이지, 국가가 법률로 일괄 금지할 사안이 아니다”라고 주장했다.

장애인인권연대는 전북교사노조를 향해 “장애학생에 대한 오해와 낙인을 부추기는 주장을 철회하고, 인권단체와 함께 통합교육의 철학과 실천을 다시 성찰하라”고 요구했다.

마지막으로 “장애인의 권리는 시민의 권리이며, 장애학생이 교육 현장에서 차별받지 않고 동등하게 참여하며 표현할 수 있는 권리를 지키기 위해 끝까지 연대하고 행동할 것”이라고 밝혔다.

"Rights of Disabled Students are Not a Subject for Compromise" Strongly Refuted by Disability Rights Solidarity, Opposing Claims by Jeonbuk Teachers' Union

"Teacher's Rights in the Constitution, Student's Rights Under Control?"... Disability Rights Group Criticizes Double Standards of Teacher's Union
"Claiming that Providing Reasonable Accommodations is 'Discrimination' is a Reversal of Human Rights... Withdraw the Bill"

The Disability Rights Solidarity strongly criticized the claims made by the Jeonbuk Teachers' Union. The controversy revolves around the "Partial Amendment Bill of the Elementary and Secondary Education Act (Alternative)" passed by the National Assembly's Education Committee on July 8, 2025. The bill fundamentally prohibits the use of students' smart devices during classes, allows restrictions on possession within school premises according to school rules, and includes a provision recognizing exceptions for students with disabilities or in need of special education.

However, the Jeonbuk Teachers' Union argued that this exception provision "raises concerns about promoting discrimination by distinguishing disabled students separately" and demanded a revision of the provision. In response, the Disability Rights Solidarity strongly criticized the Jeonbuk Teachers' Union in a statement released on the 16th, urging them to "withdraw claims that violate the Constitution and international human rights standards."

"Providing reasonable accommodations is not discrimination but a right and legal obligation"

The Disability Rights Solidarity emphasized, "The Jeonbuk Teachers' Union seriously misunderstands the concept of 'providing reasonable accommodations,' which denies the rights explicitly stated in the Disability Discrimination Prohibition Act and international human rights standards." They further stated, "Providing reasonable accommodations is not a 'special favor' for treating disabled individuals separately but a minimum consideration to achieve substantive equality in a democratic society, and a legal obligation."

Moreover, they pointed out, "Before raising concerns about 'leading to discrimination,' the Jeonbuk Teachers' Union needs to work on improving awareness about disabilities."

"Generalizing from a single incident is a violation of human rights... Education should be based on trust, not control"

The Disability Rights Solidarity strongly refuted the Jeonbuk Teachers' Union's claim that the use of smart devices by disabled students could lead to a violation of educational authority, citing the illegal recording incident involving a webtoon artist's child. They stated, "This is a serious generalization error and a hateful frame that uses individual cases as a basis to restrict the rights of all disabled students, directly violating the principles of inclusive education, equality rights guaranteed by the Constitution, and the rights to learn and express."

The statement emphasized, "Education should be based on coordination, support, and trust, not control and exclusion."

"Teacher's Rights in the Constitution, Student's Rights Under Control? Contradictory Attitude"

The Disability Rights Solidarity also criticized the inconsistent attitude of the Jeonbuk Teachers' Union. They stated, "While the Jeonbuk Teachers' Union has strongly advocated for teachers' political rights, we agree that teachers, as citizens, should also be guaranteed political rights." However, they pointed out, "It is contradictory for a teachers' organization to advocate for political rights while supporting the blanket restriction of students' freedom of communication, right to learn, and right to express through national laws."

The Disability Rights Solidarity asserted, "If a teachers' organization claims that teachers' rights are to be spoken in the name of the 'Constitution' and 'democracy' while infringing on students' rights citing 'school order' and 'control,' it is a regression of democracy and reveals an internal power imbalance within the educational community."

Finally, the Disability Rights Solidarity urged the National Assembly to "withdraw the Amendment Bill of the Elementary and Secondary Education Act," stating that "the issue of using smart devices during classes should be coordinated through autonomous agreements among school members and not a matter to be universally prohibited by law."

The Disability Rights Solidarity demanded the Jeonbuk Teachers' Union to "withdraw claims that fuel misunderstandings and stigmas against disabled students and reflect on the philosophy and practice of inclusive education with human rights organizations."

Lastly, they stated, "The rights of disabled individuals are the rights of citizens, and we will stand in solidarity and take action to ensure that disabled students can participate and express themselves equally in the educational environment without discrimination."

뉴스로 배우는 영어

📝 Brief Summary:
The Disability Rights Solidarity criticized the Jeonbuk Teachers' Union for opposing a bill that allows exceptions for disabled students in terms of using smart devices in school. They emphasized that providing reasonable accommodations is a right, not discrimination, and education should be based on trust, not control.

🗣️ Natural Korean Translation:
장애인 권리 연대는 전북 교사 조합이 학교에서 스마트 기기 사용에 대한 예외 사항을 허용하는 법안에 반대하자 비판했습니다. 합리적인 편의를 제공하는 것은 차별이 아닌 권리이며, 교육은 통제가 아닌 신뢰에 기반해야 한다고 강조했습니다.

❓ Comprehension Questions:
1. What did the Jeonbuk Teachers' Union argue regarding the exception provision in the bill?
전북 교사 조합은 법안의 예외 규정에 대해 무엇을 주장했습니까?
2. Why did the Disability Rights Solidarity criticize the Jeonbuk Teachers' Union's attitude towards disabled students?
장애인 권리 연대는 왜 전북 교사 조합의 장애 학생에 대한 태도를 비판했습니까?
3. What did the Disability Rights Solidarity emphasize about education in their statement?
장애인 권리 연대는 성명서에서 교육에 대해 무엇을 강조했습니까?

💡 Vocabulary Learning:
1. accommodations / 편의 / noun
- Providing accommodations for disabled students is essential for inclusive education.
- 장애 학생들을 위한 편의를 제공하는 것은 포용적 교육에 중요합니다.

2. discrimination / 차별 / noun
- Discrimination based on disabilities is against human rights laws.
- 장애를 이유로 한 차별은 인권법에 어긋납니다.

3. coordination / 조정 / noun
- Effective coordination among teachers and students is vital for a successful school environment.
- 교사와 학생들 간의 효과적인 조정은 성공적인 학교 환경에 필수적입니다.

4. restriction / 제한 / noun
- The school imposed restrictions on using mobile phones during class hours.
- 학교는 수업 시간에 휴대폰 사용을 제한했습니다.

5. inclusive / 포용적인 / adjective
- An inclusive classroom environment welcomes students of all abilities.
- 포용적인 교실 환경은 모든 능력을 가진 학생들을 환영합니다.