IMG-LOGO
최종편집: 2025-07-14 23:48:29

“정당성 잃은 정책의 계승은 부적절하다”… 전북교육, 민관 협치로 정상화 나서야


... 편집부 (2025-07-08 13:44:59)

IMG
서거석 전 전북교육감이 선거법 위반으로 당선무효형을 받고 물러난 이후, 전북교육이 정체와 혼란의 위기를 겪고 있는 가운데, 유정기 부교육감이 전임자의 정책을 그대로 이어가겠다는 입장을 밝혀 교육계 안팎의 비판이 거세지고 있다. 이러한 상황에서 교육 시민단체인 ‘새길을 여는 참교육포럼(대표 노병섭)’은 7일 성명을 통해 서거석 교육정책의 계승 시도를 강하게 비판하며, 전북교육의 정상화를 위한 민관 교육 거버넌스 기구 구성을 촉구했다.

참교육포럼은 “유정기 부교육감의 발언은 정치적·도덕적 정당성을 이미 상실한 전임 교육감의 정책을 계승하겠다는 것이며, 이는 매우 부적절하고 비상식적인 결정”이라고 지적했다. 특히 사법부가 유죄 판결을 통해 선거의 공정성을 훼손한 책임을 물은 당선무효 사례에서, 정책의 연속성을 거론하는 것 자체가 도민과 교육 가족을 두 번 실망시키는 일이라는 비판이 제기됐다.

서 전 교육감은 민주주의의 핵심 원칙인 선거의 공정성을 훼손한 중대한 위법행위로 법적 심판을 받았다. 이에 따라 그의 당선 자체가 정당성을 잃었을 뿐 아니라, 그가 추진했던 주요 정책들 역시 정치적·도덕적 기반이 무너졌다는 것이 포럼의 입장이다. 그럼에도 불구하고 현직 교육 수장이 아무런 재검토 없이 정책 계승을 선언하는 것은 책임 있는 행정이라 보기 어렵다는 비판이 이어지고 있다.

참교육포럼은 서 전 교육감의 주요 정책이었던 ‘학력신장’ 중심 정책, 수천억 원을 투입한 ‘노트북과 전자칠판 보급’, ‘AI 교과서 추진’ 등이 현장 의견 수렴 없이 일방적으로 추진되었고, 여러 논란을 야기했다고 지적했다. 이러한 정책들을 다시 반복하는 것은 교육 주체들에게 또 다른 상처를 안길 뿐이라는 것이다.

포럼은 전북교육의 위기를 극복하기 위해서는 행정의 연속성보다 교육의 신뢰 회복이 우선되어야 한다고 강조했다. 특히 권한대행 체제에서 가장 필요한 것은 정책의 기계적 연장이 아니라, 도민과 교육 현장의 의견을 반영한 책임 있는 행정이라는 점을 분명히 했다.

이에 따라 포럼은 전북지역의 시민사회, 학부모, 교사, 교육전문가 등이 함께 참여하는 민관 교육 협치 기구인 ‘(가칭) 전북교육정상화발전위원회’ 구성을 제안했다. 이를 통해 교육감의 공백 상태에서 행정의 방향성과 정책의 정당성을 확보하고, 나아가 위기를 기회로 전환하는 계기로 삼아야 한다는 것이다.

포럼은 유정기 부교육감에게 다음 세 가지를 요구했다. 첫째, 정당성 없는 정책 계승 발언을 즉각 철회할 것. 둘째, 정치적 중립성과 행정의 안정성에 집중할 것. 셋째, 교육계 각 주체가 참여하는 민관 협치 기구를 조속히 구성할 것. 아울러 서거석 전 교육감에게도 도민과 교육 공동체에 남긴 상처에 대해 진심 어린 사과를 촉구했다.

포럼은 “교육감의 공백이 이어지는 1년 동안, 행정의 안이한 태도로 시간을 흘려보내서는 안 된다”며 “내년 7월, 유정기 부교육감이 ‘대과 없이 보냈다’는 안일한 평가가 아니라, ‘전북교육 위기 극복의 전환점을 만들었다’는 평가를 받을 수 있도록 민관의 협력이 절실하다”고 밝혔다.

"Continuing Policies That Have Lost Legitimacy Is Inappropriate"... Jeonbuk Education Should Normalize Through Public-Private Cooperation

After former Jeonbuk Superintendent of Education Seo Geoseok was disqualified due to election law violations and stepped down, Jeonbuk education is facing a crisis of stagnation and confusion. Amidst this situation, Deputy Superintendent Yoo Jung-ki has stated that he will continue the policies of his predecessor, sparking criticism from within and outside the education sector. In response to this, the civic education group 'Open New Path Forum for True Education (Representative No Byeong-seop)' issued a statement on the 7th strongly criticizing the attempt to continue Seo Geoseok's education policies and urging the establishment of a civil-private education governance structure for the normalization of Jeonbuk education.

The forum pointed out that Yoo Jung-ki's statement of continuing the policies of a predecessor who had already lost political and moral legitimacy is highly inappropriate and unorthodox. Particularly, criticism has been raised that mentioning policy continuity in a case where a former superintendent had undermined the fairness of the election through a guilty verdict for election nullification is doubly disappointing for the citizens and education families.

Former Superintendent Seo received legal judgment for a significant violation that undermined the fairness of democracy, which not only delegitimized his election but also eroded the political and moral foundation of the major policies he pursued. Nevertheless, criticism persists that it is difficult to view the declaration of policy continuity by the current education leader without any reevaluation as responsible administration.

The forum pointed out that major policies of former Superintendent Seo, such as the 'academic achievement' centered policy, the allocation of billions of won for 'laptop and electronic blackboard distribution,' and the promotion of 'AI textbook,' were unilaterally pursued without on-site opinion gathering, leading to various controversies. Repeating such policies will only inflict further wounds on the education stakeholders.

The forum emphasized that to overcome the crisis in Jeonbuk education, the restoration of trust in education should take precedence over administrative continuity. Especially in the interim governance regime, what is most needed is not a mechanical extension of policies but responsible administration that reflects the opinions of citizens and education sites.

Therefore, the forum proposed the establishment of a civil-private education cooperation organization, tentatively named the 'Jeonbuk Education Normalization and Development Commission,' involving citizens, parents, teachers, and education experts in the Jeonbuk region. Through this, it is suggested that the direction of administration and the legitimacy of policies should be secured in the absence of a superintendent and further, this should be taken as an opportunity to turn the crisis into a turning point.

The forum demanded three things from Deputy Superintendent Yoo Jung-ki. Firstly, to immediately retract the statement of inheriting policies without legitimacy. Secondly, to focus on political neutrality and administrative stability. Thirdly, to promptly establish a civil-private cooperation organization involving all education stakeholders. Additionally, they urged former Superintendent Seo Geoseok to sincerely apologize for the wounds he left on the citizens and education community.

The forum stated, "During the continuing vacuum in the superintendent position for a year, time should not be wasted with an indifferent attitude towards administration," and emphasized, "By July next year, it is urgent for civil-private cooperation to ensure that Yoo Jung-ki, the Deputy Superintendent, receives an evaluation not as someone who 'passed without any major incidents' but as someone who 'created a turning point in overcoming the crisis in Jeonbuk education.'"

뉴스로 배우는 영어

📝 Summary:
After former Jeonbuk Superintendent of Education Seo Geoseok was disqualified, Deputy Superintendent Yoo Jung-ki stated he would continue the previous policies, sparking criticism. A civic education group criticized this, urging a civil-private education governance structure for normalization.

🗣️ 자 전북 교육감 서거석 전임이 선거법 위반으로 파면되고 사퇴한 후, 전북 교육은 침체와 혼란의 위기에 직면했습니다. 이 상황에서 부교육감 유정기는 전임자의 정책을 이어갈 것이라고 밝혀, 교육계 내외에서 비판을 자아냈습니다. 이에 진정한 교육을 위한 길을 열어라 포럼은 서거석의 교육 정책을 이어가려는 시도를 비판하고, 전북 교육 정상화를 위해 민관 교육 거버넌스 구조의 수립을 촉구했습니다.

❓ What sparked criticism towards Deputy Superintendent Yoo Jung-ki?
Deputy Superintendent Yoo Jung-ki stated he would continue the policies of his predecessor, which sparked criticism.
Yoo Jung-ki 부교육감이 전임자의 정책을 이어갈 것이라고 밝혀, 비판을 자아냈습니다.

❓ What was the forum's opinion on the policies of former Superintendent Seo?
The forum criticized the unilateral pursuit of policies by former Superintendent Seo without on-site opinion gathering.
포럼은 서거석 전임교육감의 정책이 현장 의견 수렴 없이 일방적으로 추진된 것을 비판했습니다.

❓ What did the forum propose as a solution to the crisis in Jeonbuk education?
The forum proposed the establishment of a civil-private education cooperation organization involving various stakeholders in the region.
포럼은 지역의 다양한 이해관계자들을 포함한 민관 교육 협력 기구 설립을 제안했습니다.

💡 Vocabulary:
1. stagnation (정체, noun)
- A state of no growth or progress.
- 성장이나 진전이 없는 상태.
- The economy has been experiencing stagnation for the past few years.
- 지난 몇 년간 경제는 정체 상태를 겪고 있었습니다.

2. legitimacy (합법성, noun)
- The quality of being legal or acceptable.
- 합법적이거나 수용 가능한 특성.
- The legitimacy of the new law was questioned by many citizens.
- 새 법의 합법성이 많은 시민들에 의해 의심받았습니다.

3. reevaluation (재평가, noun)
- The act of assessing something again.
- 다시 평가하는 행위.
- The company decided to conduct a reevaluation of its marketing strategies.
- 회사는 마케팅 전략을 재평가하기로 결정했습니다.

4. neutrality (중립성, noun)
- The state of not supporting or helping either side in a conflict, disagreement, etc.
- 갈등, 논쟁 등에서 어느 쪽도 지원하거나 돕지 않는 상태.
- The mediator's neutrality helped both parties reach a fair agreement.
- 중재자의 중립성이 양측이 공정한 합의에 이르도록 도왔습니다.

5. emphasize (강조하다, verb)
- To give special importance or attention to something.
- 특별한 중요성이나 주의를 기울이다.
- The teacher emphasized the importance of studying regularly.
- 선생님은 꾸준히 공부하는 것의 중요성을 강조했습니다.