IMG-LOGO
최종편집: 2025-07-14 23:48:29

고교학점제 정착 위한 전북교육청·전북대의 전면적 정책 전환 시급


... 임창현 (2025-07-08 13:58:17)

IMG
전북교육, 입시와 학점제 사이에서 길을 잃다

전북 고등학교 교육과정이 대학입시와의 구조적 괴리 속에서 방향을 상실하고 있다는 비판이 커지고 있다. 전북지역공동 교육위원회(대표 김학산)는 8일, 「대학 입학 전형 분석을 통한 고교 학점제 발전 방안 탐구」 보고서와 보도자료를 통해 전북교육청과 전북대학교의 정책 전환을 강력히 요구했다.

“정책이 아니라 구조가 문제다”
전북지역공동 교육위원회 권혁선 정책자문(한국중등수석교사회 회장)은 보고서에서 서울 주요 대학과 전북대를 비롯한 지방 거점 국립대(이하 지거국)의 입시 구조를 비교하며, 전북 고교 교육의 구조적 문제를 정밀하게 짚었다.

서울 소재 대학들은 학생부 종합전형(이하 학종)을 중심으로 교과 선택 이력, 세부능력 및 특기사항, 탐구역량 등을 중시하며, 고교학점제의 철학과 호응하고 있다. 반면 전북대는 교과 내신 100%와 수능 최저 기준을 중심으로 한 정량평가 중심의 전형을 고수하고 있어, 학점제가 강조하는 ‘학생 맞춤형 교육과정’이 사실상 실현 불가능한 구조에 놓여 있다는 것이다.

전북대, 의대 학종 선발 ‘전국 최하위’
보고서에 따르면, 전북대 의대의 2025학년도 모집인원 142명 중 학종 선발 인원은 단 5명(3.5%)에 불과하다. 이는 전국 지거국 가운데 최하 수준이며, 같은 해 서울 지역 의대의 학종 선발 비율이 42.3%에 이르는 것과 극명한 대조를 이룬다.

전북지역공동 교육위원회는 "전북대가 그동안 지역 사회와 교육계 안팎에서 제기된 학종 확대 요구를 지속적으로 외면해 왔다"고 지적한다. 이러한 입시 구조가 "진로 기반 선택과목 운영을 불가능하게 만들고, 교육과정의 다양성과 학생 개별성장을 저해하고 있다"고 비판했다.

쏠림현상, 이중과정, 학력 양극화
지거국 중심의 정량평가 입시는 고교현장에서 심각한 과목 쏠림 현상을 유발하고 있다. 학생들은 자신의 진로보다 내신에 유리한 과목을 선택하게 되고, 이는 고교학점제의 핵심 가치인 ‘학생 주도형 교육과정’과 충돌하게 된다.

보고서는 “상위권 학생 중심의 내신 경쟁은 일반 선택과 진로 선택 과목 모두에서 지필 중심 평가와 변별력 위주의 수업으로 이어지고 있다”며, 그 결과 “90% 이상의 A등급 학생이 10% 내외에 불과한 반면, E등급 학생은 40~60%에 달하는 극심한 학력 양극화 현상이 나타나고 있다”고 지적했다.

특히 일부 학교는 상위권 학생을 위한 내신 중심 교육과정과, 중하위권 학생의 종합전형 대비를 위한 비교과 중심 ‘이중 트랙’ 운영을 병행하고 있다. 이로 인한 교사·학생의 피로도는 갈수록 누적되고 있다는 것이 현장의 일관된 목소리다.

고교학점제 1세대 앞두고 정책 전환 불가피
2028학년도는 고교학점제를 이수한 첫 세대가 대입에 진입하는 시점이다. 보고서는 “지거국 대학들이 지금처럼 정량 중심의 교과 전형만 고수할 경우, 고교학점제의 취지와 현장은 더욱 괴리될 것”이라며, “수시 종합전형 확대와 교과 내 서류·면접 보완 등을 통해 학생의 학습 경험과 진로 적합성을 평가할 수 있어야 한다”고 제안했다.

또한 충북 지역의 사례를 들어, 2025학년도 수능 성적 분석 결과 중위권(3~4등급) 성적에서 종합전형 비중이 높은 지역이 오히려 더 나은 결과를 낸 점을 강조하며, 정시·교과 전형 중심이 고교 교육 정상화에 불리하다는 점을 수치로 입증했다.

“정쟁이 아니라 대안의 시간”
전북지역공동 박준 교육위원장은 “전북 교육계가 여전히 고교학점제 찬반 논쟁에 매몰되어 있는 것은 비생산적이다”라며 “김승환 전 교육감 시절에도 비슷한 정쟁이 반복됐고, 그 피해는 고스란히 학생에게 돌아갔다”고 지적했다.

이어 “지금 필요한 것은 찬반이 아니라 대안”이라며 “전북교육청은 지역의 경제적 여건이나 학생들의 배경을 탓하기보다, 실질적 교육행정의 전환을 통해 학점제가 자리잡을 수 있는 환경을 만들어야 한다”고 강조했다.

“대학과 교육청의 결단 없이는 변화 없다”
보고서는 마지막으로 전북대학교에 대해 학종 비중을 타 지거국 평균 이상으로 확대할 것을 권고하며, 교과 전형 또한 최소 권장 과목 이수 여부, 세특 평가 등을 통해 고교학점제 이수자에 대한 실질 평가를 가능하게 해야 한다고 제안했다.

전북교육청에 대해서도, 정책 기획과 대입 연계 전략 수립에 현장 교사와 전문가 참여를 확대하고, 단위학교가 학점제를 제대로 운영할 수 있도록 행정적·제도적 기반을 정비해야 한다고 강조했다.

전북지역공동은 보도자료를 통해 “전북교육청이 더 이상 현장의 혼란을 방관해서는 안 된다”며 “이제는 정책 중심이 아니라 교육의 본질에 충실한 현장 중심 교육행정으로 과감히 전환해야 할 시기”라고 밝혔다.

Urgent Need for Comprehensive Policy Change by Jeonbuk Education Office and Jeonbuk University for Establishment of High School Credit System

Jeonbuk Education, Lost between College Entrance Exams and Credit System

Criticism is growing that the education curriculum in Jeonbuk high schools is losing its direction amidst structural discrepancies with college entrance exams. The Jeonbuk Regional Joint Education Committee (Representative Kim Hak-san) demanded a strong policy shift from the Jeonbuk Provincial Office of Education and Jeonbuk University through a report titled "Exploring Ways to Develop High School Credit System through Analysis of College Entrance Exams" released on the 8th.

"It's not the policy, but the structure that's the problem"
Kwon Hyeok-seon, policy advisor of the Jeonbuk Regional Joint Education Committee (Chairman of the Korean Association of Secondary School Principals), precisely pointed out the structural issues in Jeonbuk high school education by comparing the entrance exam structures of Seoul's major universities and local key national universities including Jeonbuk University.

Seoul-based universities focus on comprehensive student evaluations (hereinafter referred to as "school-based evaluations"), emphasizing academic history, detailed abilities and specialties, and investigative skills, aligning with the philosophy of the high school credit system. In contrast, Jeonbuk University adheres to a quantitative evaluation-centered system focusing on 100% internal grades and minimum standards for the College Scholastic Ability Test (CSAT), making it practically impossible to realize the "student-customized education curriculum" emphasized by the credit system.

Jeonbuk University, Lowest in the Country in School-Based Evaluations for Medical School
According to the report, out of the 142 students recruited by Jeonbuk University's medical school for the 2025 academic year, only 5 students (3.5%) were selected through school-based evaluations. This is the lowest among key national universities in the country, starkly contrasting with the school-based evaluation rate of 42.3% for medical schools in Seoul in the same year.

The Jeonbuk Regional Joint Education Committee criticized Jeonbuk University for continuously ignoring demands for expanding school-based evaluations raised by the local community and education sector. This kind of entrance exam structure was criticized for making "career-based elective subjects operation impossible, hindering the diversity of the curriculum and individual student growth."

Concentration Phenomenon, Dual Tracks, Academic Disparities
Quantitative evaluation-based entrance exams centered around key national universities are causing serious subject concentration issues in high schools. Students tend to choose subjects that are advantageous for their internal grades over their career paths, conflicting with the core value of the high school credit system, which emphasizes a "student-led education curriculum."

The report pointed out, "The competition among top-tier students in internal grades is leading to an exam-oriented teaching approach focused on discrimination in both general and career-oriented subjects," and as a result, "there is a severe academic disparity with 90% of A-grade students accounting for only around 10%, while E-grade students make up 40-60%."

Some schools are simultaneously operating school-based education curricula for top-tier students and non-curricular-based "dual tracks" for comprehensive evaluations for mid to lower-tier students. The consistent voice from the field is that this is leading to an accumulation of fatigue among teachers and students.

Policy Shift Inevitable with the First Generation of High School Credit System
The 2028 academic year marks the point where the first generation of students completing the high school credit system will enter the college entrance process. The report suggested that if key national universities continue to adhere only to a quantitative evaluation-centered curriculum, there will be further discrepancies between the high school credit system's intentions and the actual situation on the ground. It proposed that through expanding comprehensive entrance exams and supplementing document and interview evaluations within the curriculum, students' learning experiences and career suitability should be evaluated.

Using the example of Chungbuk Province, the report highlighted that regions with a high proportion of comprehensive evaluations in the 2025 academic year's middle-tier (3-4 grades) results actually achieved better outcomes, proving that the focus on regular and subject-based entrance exams is disadvantageous for the normalization of high school education.

"It's Time for Alternatives, Not Conflicts"
Park Jun, Chairman of the Jeonbuk Regional Joint Education Committee, stated, "It is unproductive for the Jeonbuk education sector to remain immersed in the debate over the pros and cons of the high school credit system," adding, "Similar conflicts recurred even during the tenure of former Superintendent Kim Seung-hwan, and the students bore the brunt of the consequences."

He further emphasized, "What is needed now is not conflict but alternatives," stating, "The Jeonbuk Provincial Office of Education should create an environment where the credit system can take root through a substantial shift in educational administration, rather than blaming the region's economic conditions or students' backgrounds."

"Without Decisive Actions from Universities and Education Offices, There Will Be No Change"
Finally, the report recommended that Jeonbuk University should increase the proportion of school-based evaluations for medical school beyond the national average and suggested that subject-based evaluations should enable a practical assessment of high school credit system graduates through the completion of minimum recommended subjects, special evaluations, and others.

Regarding the Jeonbuk Provincial Office of Education, it emphasized the need to expand the participation of field teachers and experts in policy planning and the establishment of strategies linked to college admissions, as well as the need to improve administrative and institutional foundations to ensure that individual schools can properly operate the credit system.

Through the press release, the Jeonbuk Regional Joint Education Committee stated, "The Jeonbuk Provincial Office of Education must no longer turn a blind eye to the confusion on the ground," adding, "It is now time for a bold shift towards field-centered educational administration that is faithful to the essence of education, rather than being policy-centric."

뉴스로 배우는 영어

📝 Brief Summary:
Criticism is growing in Jeonbuk high schools due to discrepancies with college entrance exams. The Jeonbuk Regional Joint Education Committee is demanding a policy shift to align with the high school credit system.

🗣️ Natural Korean Translation:
전북 고등학교 교육과 대학 입시 간 구조적 불일치로 비판이 커지고 있습니다. 전북 교육청과 전북 대학에 강력한 정책 전환이 요구되고 있습니다.

❓ Comprehension Questions:
1. What is the main concern regarding the education curriculum in Jeonbuk high schools?
고등학교 교육과 관련된 주요 우려점은 무엇인가요?
2. How does the entrance exam structure at Jeonbuk University differ from Seoul-based universities?
전북 대학의 입시 구조가 서울 대학과 어떻게 다른가요?
3. What are some of the issues caused by the concentration of quantitative evaluation-based entrance exams?
양적 평가 중심 입시의 집중으로 인해 발생하는 문제점은 무엇인가요?

💡 Vocabulary Learning:
1. discrepancies, 불일치, noun
- Differences or inconsistencies between things.
- 서로 다른 것들 간의 차이나 불일치.
- There were discrepancies in the data provided by the two sources.
- 두 출처에서 제공된 데이터에는 불일치가 있었습니다.

2. structural, 구조적인, adjective
- Relating to the arrangement and organization of something.
- 어떤 것의 배열과 조직과 관련된.
- The company needed to make some structural changes to improve efficiency.
- 회사는 효율성을 향상시키기 위해 구조적인 변화를 필요로 했습니다.

3. emphasis, 강조, noun
- Special importance, value, or prominence given to something.
- 특별한 중요성, 가치 또는 두드러짐을 주는 것.
- The teacher placed a strong emphasis on good behavior in the classroom.
- 선생님은 교실에서의 좋은 행동에 강한 강조를 두었습니다.

4. disparity, 불균형, noun
- A great difference or inequality between things.
- 물건들 간의 큰 차이나 불평등.
- There is a significant disparity in income levels in the country.
- 그 나라에서 소득 수준에 상당한 불균형이 있습니다.

5. substantial, 상당한, adjective
- Considerable in importance, value, or amount.
- 중요성, 가치 또는 양이 상당한.
- The company made a substantial investment in new technology.
- 회사는 새로운 기술에 상당한 투자를 했습니다.